تبلیغ شماره 1

بدهی ها، ضمانت های مالی و بیمه ها تنها چند عامل از عوامل بی شماری هستند که در مسائل مالی دخیل هستند. شاید گاهی شرایط طوری باشد که عده ای فکر کنند مشکل آنها لاینحل است و راه حلی ندارد، اما حتی در چنین شرایطی هم باید با دید مثبت به قضیه نگاه کرد و پذیرفت که هیچ مشکلی لاینحل نیست.

 

اغلب افراد در طول زندگی، دچار اشتباهات اقتصادی می‌شوند و گاهی نیز به سبب نیاز از وام‌های بانکی مختلفی برای خرید خانه و ماشین یا پرداخت شهریه دانشگاه و غیره استفاده می‌کنند. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که با حجم عظیمی از بدهی‌های مختلف روبرو باشید؛ اما برای رهایی از شرایط مقروض بودن، باید چاره‌ای اندیشیده شود. قطعا بازپرداخت حجم زیاد بدهی، کار بسیار مشکلی است و ممکن است جنبه‌های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد اما انجام این کار ناممکن نیست و آرامش حاصل از رهایی از بدهی، ارزش تحمل این سختی‌ها را دارد. برای آسان‌تر کردن فرآیند پرداخت بدهی‌ها باید مسیر درست را انتخاب کنید.

 

پرداخت بدهی ها، چگونه؟
خدا نکرده اگر شما در باتلاق بیفتید، بیشتر دست و پا زدن شما را خلاص می‌کند یا کمتر دست و پا زدن؟؟؟
حتما می‌دانید افراد گرفتار در باتلاق هر چه بیشتر دست و پا بزنند، بیشتر فرو می‌روند.
در اصل تلاش بیهوده باعث گرفتاری بیشتر می‌گردد.
بدهی و بدهکاری هم مثل باتلاق است و هر چه بیشتر دست و پا بزنید،
پس لطفا از همین الان تصمیم بگیرید بیهوده تلاش و تقلا نکنید.
رفتار های گذشته به نتایج کنونی منجر شده است و اگر همان رفتارها را انجام دهید
حداقل به همین نتایج و گرفتاری‌های کنونی خواهید رسید و شاید هم به بیشتر از این خواهید رسید.
اگر شخصی گرفتار مسایل مالی و بدهی بد شده است،
به ارامی و قدم به قدم به انجام اشتباهات مکرر به این نقطه رسیده است.
و برای خروج از این بحران هم نیاز به حرکت پله پله‌ای است.
به همین دلیل توصیه می شود که با حرکت قدم به قدم به دنبال حل مشکل خود باشید.
اگر با این روند حرکت کنید شاید شانس‌هایی هم در مسیر برای‌تان فراهم شود.
اما با انجام اشتباهات گذشته نتیجه متفاوتی دریافت نخواهید کرد.

 

راه حل مساله چیست؟

در اولین گام وضعیت مالی را بودجه بندی کنید: نخستین گام برای غلبه بر بحران بدهی بدون شک بودجه بندی است. امروزه ابزارهای گوناگونی وجود دارند که به شما در فرآیند تدوین بودجه ای واقع بینانه کمک می کنند. از طریق بودجه بندی و وفاداری در اجرای آن نه تنها مانع بروز بدهی های جدید می شوید، بلکه می توانید گام هایی آرام و دقیق را برای بازپرداخت بدهی های قبلی بردارید.

 

خرید اعتباری را متوقف کنید: یکی از زمینه های اصلی در ظهور بدهی های جدید خریدهای اعتباری، چکی و یا اخذ وام های بانکی است. اگر به استفاده از این روش ها ادامه دهید، تمام تلاش هایتان برای رهایی از بدهی ها ناکام خواهد ماند. سعی کنید خود را به خرید نقد عادت دهید و در برابر خرید اعتباری مقاومت کنید. اگر انجام این کار برای تان مشکل است، از طریق بودجه بندی و تعیین دقیق حد و حدود هزینه ماهانه اراده خود را تقویت کنید. به علاوه می توانید با همراه نبردن دسته چک یا دیگر ابزارهای خرید اعتباری، صرفا در چارچوب پول موجود عمل کنید.

 

بدهی های سنگین را زودتر پرداخت کنید: در گام بعد باید بدهی ها را اولویت بندی کنید و آنها را به نسبت نرخ بهره، میزان تعویق و حجم کلی مرتب سازید. آنگاه بدهی های گران تر را انتخاب نموده و پیش از سایرین آنها را بازگردانید. با این روش، ضمن جلوگیری از هدر رفتن منابع، فضای مانور بودجه را افزایش داده و می توانید سایر بدهی ها را با سرعت بیشتری پرداخت نمایید.


با پول های پیش بینی نشده بدهی های را پرداخت کنید: ممکن است در بانک برنده جایزه شوید، اضافه حقوق پیدا کنید و یا به سبب کیفیت کارتان پاداشی را دریافت نمایید. این پول های پیش بینی نشده بهترین ابزار برای غلبه بر بدهی ها است. به محض دریافت چنین مبالغی، براساس اولویت های تدوین شده بخشی از بدهی های خود را بازگردانید. با این کار می توانید بدون فشار اضافی بر بودجه، میزان قابل توجهی از وام ها را بازگردانید و از برنامه خود چند گام جلوتر حرکت کنید.


تا اطلاع ثانوی با خرید های بی مورد و قسطی خداحافظی کنید: یکی از زمینه های اصلی در ظهور بدهی های جدید خریدهای اعتباری، چکی و یا اخذ وام های بانکی است. اگر به استفاده از این روش ها ادامه دهید، تمام تلاش هایتان برای رهایی از بدهی ها ناکام خواهد ماند. سعی کنید خود را به خرید نقد عادت دهید و در برابر خرید اعتباری مقاومت کنید. اگر انجام این کار برای تان مشکل است، از طریق بودجه بندی و تعیین دقیق حد و حدود هزینه ماهانه اراده خود را تقویت کنید. به علاوه می توانید با همراه نبردن دسته چک یا دیگر ابزارهای خرید اعتباری، صرفا در چارچوب پول موجود عمل کنید.


برای خودتان جایزه در نظر بگیرید: اگر موفق شدید گام های پیشین را با موفقیت بردارید و در مسیر محدود ساختن بدهی جدید و بازپرداخت بدهی های پیشین کامیاب شوید، تشویق خودتان را از یاد نبرید. تغییر الگوهای رفتاری و حرکت در مسیری جدید نیازمند انرژی روانی بسیار زیاد است که در طول زمان کاهش یافته و احتمال بازگشت به روش های قبلی و خطا را بالا می برد. از این رو ایجاد انگیزه و تقویت روحیه بخشی ضروری از هر برنامه تغییر است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.


اگر ممکن هست وسایل بی استفاده را بفروشید: این اقدام نیز می تواند بخشی از پول نقد مورد نیاز برای بازگرداندن بدهی ها را تامین کند. در خانه هر یک از ما اقلام و وسائل بلامصرف زیادی وجود دارد که حتی در طول یک سال نیز مورد کاربرد قرار نمی گیرند. فروش این گونه کالا در کنار ایجاد فضای آزادتر در خانه، به شما کمک خواهد کرد تا بدهی ها را بازگردانده و با استفاده از بودجه اضافی، سایر اقلام ضروری را برای خانواده تهیه کنید.


تغییر عادت های را عملی کنید: بدهی زمانی ظهور می یابد که فرد نمی تواند خود را به پول نقد محدود کند. این مساله طبیعتا ناشی از عادات خرید و هزینه نادرست است. از این رو اگر عادات خرید خود را تغییر دهید، از تجمل پرهیز کنید و صرفا بر موارد ضروری متمرکز بمانید، می توانید آرام آرام از گسترش بدهی جلوگیری نموده و موارد موجود را نیز بازگردانید. این عادات موارد متعددی، از جمله خریدهای بیهوده یا بیش از حد نیاز، خرید کالاهایی که صرفا ارزش تجملی و نمایشی دارند، غذا خوردن بیرون از خانه و موارد بسیار دیگری را در بر می گیرد. پرهیز از این گونه اتلاف پول، منابع شما را تقویت کرده و بر سرعت بازگشت بدهی ها می افزاید.

 

بیشتر کار کنید: چنانچه بیشتر کار کنید و بتوانید درآمد ماهیانه خود را دو برابر کنید، متوجه می شوید که بدهیهای شما زودتر پرداخت خواهد شد. البته مقدار آن مهم نیست. بلکه مهم تسویه حساب است حتی برنامه ریزی کنید که شغل دوم اختیار کنید تا اینکه درآمد بیشتری داشته باشید.

 

اما دو روش عملی پرداخت بدهی های بانکی:
اما اگر چند وام داشته باشید، چه کار باید انجام دهید؟ کدام وام‌ها را باید ابتدا پرداخت کنید؟ چگونه پول بیش‌تری را در درازمدت صرفه‌جویی کنیم؟ دو مکتب فکری در این‌جا وجود دارد.

 

روش بهمن (Avalanche)
در روش بهمن، اولویت شما بازپرداخت وام با بیش‌ترین نرخ بهره است. حداقل مبلغ ممکن را برای هر وام بپردازید و باقی‌مانده پول را به وام با بالاترین درصد سود اختصاص دهید. اگر چند وام با سود بالا دارید، اولویت را به کوچک‌ترین وام بدهید. این رویکرد، از نظر ریاضیاتی بهترین روش بازپرداخت بدهی است. با استفاده از این روش، بیش‌ترین مقدار صرفه‌جویی را در درازمدت خواهید داشت.


چرا این رویکرد، بهترین روش است؟
به جای این‌که بدهی خود را یک وام 10 میلیون تومانی ببینید، آن را ده میلیون وام 1 تومانی با نرخ بهره %10 در نظر بگیرید. همه وام‌های خود را با این دیدگاه ببینید. همان‌طور که قبلاً شرح دادیم، هدف این است که وام‌های دارای بهره بالاتر زودتر بازپرداخت شوند. هر 1 تومانی که شما برای بازپرداخت یک وام با سود بالا می‌پردازید، از مبلغی که سود زیادی به همراه دارد، 1 تومان کم می‌شود.


روش گلوله برفی (snowball)
در روش گلوله برفی، اولویت با پرداخت وام دارای کم‌ترین میزان اصل وام است. برای هر وام، کم‌ترین میزان ممکن قسط ماهانه را پرداخت کنید. سپس باقی‌مانده پول خود را برای وام با کم‌ترین مقدار اصل وام اختصاص دهید. اگر مقدار اصل پول برای چند وام یکسان است، اولویت را به وام دارای بالاترین نرخ سود بدهید. این روش برای صرفه‌جویی درازمدت تنها کمی از روش بهمن بدتر است.


چرا کسی باید روش گلوله برفی را به جای روش بهمن انتخاب کند؟ هنگامی که در موقعیت پرداخت بدهی هستید، عامل روانی فاکتور بسیار مهمی است. اگر شما با حجم عظیمی از بدهی و وام روبرو باشید، ممکن است فکر ‌کنید که هیچ وقت آن‌ها را پرداخت نخواهید کرد. همه ما به پیروزی‌های کوتاه‌مدت نیاز داریم تا خودمان را سالم و با انگیزه نگه داریم، حتی اگر در درازمدت صرفه‌جویی کم‌تری در پول‌مان داشته باشیم. با استفاده از روش گلوله برفی می‌توانید این پیروزی‌ها را تجربه کنید. با اولویت دادن به بازپرداخت وام‌های با کم‌ترین مبلغ، قادر خواهید بود تا احساس رضایت از پرداخت وام را بدست آورید. علاوه بر این، یک وام کم‌تر در ذهن شما وجود خواهد داشت؛ یک وام پرداخت می‌شود و از زندگی شما حذف می‌شود. شیرینی این پیروزی معمولاً انگیزه‌ای برای ادامه حرکت پرداخت بدهی‌ها است. این روش، سریع‌ترین راه برای بازپرداخت وام‌های کوچک‌تر و درگیر شدن با یک یا دو وام بزرگ‌تر است. حذف وام‌های کوچک‌تر و باقی ‌ماندن معدود وام‌های بزرگ باعث آسان‌تر شدن مدیریت شرایط می‌شود.

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی