تبلیغ شماره 1

بازار نقره در طی ۲۰ سال گذشته، یکی از پر نوسان‌ترین بازارها در میان فلزات بوده است که طی سال‌های ۲۰۰۰ و اوایل ۲۰۱۰ با رشد بسیار زیادی همراه بود و در سال‌های اخیر نسبتا کاهش داشته است. با این وجود برخی به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب به نقره نگاه می‌کنند که می‌تواند از تقاضای صنعتی استفاده کند؛ به خصوص اگر عرضه جدید آن با قیمت‌های پایین‌تری محدود شود. اما هنوز نمی‌دانند چگونه باید نقره بخرند و چرا سرمایه‌گذاری روی نقره می‌تواند سودآور باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد سرمایه‌گذاری روی نقره صحبت کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید که آیا این نوع سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است یا خیر؟

 

خرید فلز نقره

ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری روی نقره این است که به بازار بروید و واقعا فلز نقره را بخرید. نقره به شکل‌های سکه، شمش و میله در دسترس است و بسیاری از دلالان فلزات گرانبها، شمش‌های نقره را در اندازه و وزن‌های مختلف خرید و فروش می‌کنند. معمولا شمش‌ها ومیله‌های نقره در اندازه‌های یک اونسی تا ۱۰۰۰ اونسی معامله می‌شوند.
از مزایای داشتن شمش نقره، این است که می‌توانید ارزش دارایی‌های خود را به طور مستقیم پیگیری کنید. البته این روش معایبی هم دارد. اول اینکه شما برای خرید نقره از فروشنده آن باید مقداری جزئی سود به او بپردازید و اگر پشیمان شدید و خواستید آن را به فروشنده بازگردانید، باید مقداری به او تخفیف بدهید.

اگر قرار است برای مدت طولانی نقره‌های خود را نگه دارید، این هزینه‌ها قابل چشم‌پوشی است؛ اما برای کسانی که مرتبا در پی خرید و فروش هستند، این هزینه‌ها می‌تواند قابل ملاحظه باشد. علاوه بر این، نگهداری شمش نقره هم نیاز به مسائل لجستیکی دارد که هزینه‌هایی در پی خواهد داشت.

 

صندوق‌های قابل معامله در بورس

برای سوداگران صندوق‌های قابل معامله در بورس که فلز نقره را دارند، جایگزین مناسبی برای نگهداری خود فلز است. هر سهم صندوق‌های قابل معامله نقره، به حجم نقره بستگی دارد و قیمت سهام صندوق معمولا بسیار نزدیک به قیمت نقره است. مانند هر صندوق دیگری، صندوق قابل معامله نقره هم هزینه‌هایی دارد که از طریق سهام‌داران تامین می‌شود؛ اما این هزینه نسبتا کم و قابل چشم‌پوشی است. برای مثال صندوق iShares Silver ETF به صورت سالانه ۰/۵٪ کارمزد دریافت می‌کند.

 

 

برخی از سرمایه‌گذاران این روش را نمی‌پسندند؛ زیرا این صندوق‌ها مالیکت واقعی نقره به شما نمی‌دهند. علاوه بر این، سهام این صندوق‌ها می‌تواند با میزانی سود و یا تخفیف نسبت به قیمت واقعی نقره معامله شود، که وقتی شما می‌خواهید سهام خود را بفروشید موجب اختلاف و تفاوت قیمت خواهد شد. با این وجود سهام این صندوق‌های قابل معامله به شما این شانس را می‌دهد که در حرکت عمومی بازار نقره مشارکت داشته باشید.

 

 

سهام معادن نقره

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری رو فلز نقره، خریدن سهام کمپانی‌های معدن نقره است. ارزش سهام معادن نقره، مطابق قیمت نقره تغییر می‌کند؛ یعنی با بالا رفتن قیمت نقره، ارزش سهام معادن نقره هم افزایش می‌یابد و با عملکرد ضعیف نقره در بازار، سهام معادن هم افت می‌کند.

گاهی اوقات به ازای میزان ثابتی افزایش قیمت در شمش نقره، سهام معدن ممکن است چندین بار با درصد خاصی رشد داشته باشد. با این وجود شما با خریدن سهام معدن نقره، ریسک عملکرد معدنچیان و عملیات استخراج واقعی معدن را هم می‌پذیرید. گاهی اوقات یک حادثه در معدن به خصوص یا اشتباه در عملیات اکتشاف معدن، ممکن است باعث افت سهام آن معدن شود. به همین منظور برای کاهش ریسک از دست دادن سرمایه، بهتر است سبد سهام خود را از چندین معدن مختلف انتخاب کنید.

 

 

کمپانی‌های پخش نقره

خرید سهام کمپانی‌های پخش نقره هم یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری روی این فلز ارزشمند به شمار می‌رود. این کمپانی‌ها خودشان عملیات استخراج انجام نمی‌دهند، بلکه وظیفه تامین مالی کارگران معدن را برعهده دارند و در قبال آن از تولیدات آن‌ها بهره می‌برند. معمولا این کمپانی‌ها نقره را نسبت به قیمت بازار با قیمت کمتری از همکاران معدنچی خود خریداری می‌کنند و هزینه آن را به صورت توافقی و تدریجی پرداخت می‌کنند و از سرمایه‌ آن سود کسب می‌کنند. بنابراین سهام کمپانی‌های پخش نقره با قیمت نقره بالا و پایین می‌رود، ولی همچنین به کیفیت قراردادهای مالی که منعقد می‌کنند هم بستگی دارد.

 

کدام روش سرمایه‌گذاری روی نقره برای شما مناسب است؟

بهترین روش سرمایه‌گذاری روی نقره به نیازهای شما بستگی دارد. اگر شما ترجیح می‌دهید روی نقره به صورت یک کالا سرمایه‌گذاری کنید، خرید شمش نقره یا خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس مناسب شما است؛ بسته به اینکه آیا شما می‌خواهید برای مدت طولانی شمش نقره را نگه دارید یا اینکه مرتبا سهام خود را خرید و فروش کنید.
برای کسانی که به دنبال سود بیشتری هستند، سرمایه‌گذاری روی سهام معدن عاقلانه‌تر است؛ در حالی که کمپانی‌های توزیع کننده نقره معمولا ثبات قیمتی بیشتری دارند. کار معدن معمولا نیاز به سرمایه دارد و اغلب سهام‌های معادن، سود سهام پرداخت نمی‌کنند. در صورتی که کمپانی‌های حمل و نقل نقره معمولا سود سهام پرداخت می‌کنند، زیرا به عنوان یک کمپانی مالی نیاز به جریان مالی سالم دارند.

سرمایه‌گذاری روی نقره مناسب هر کسی نیست. اما اگر فکر می‌کنید که بازار آن به خوبی جا افتاده است، بهتر است روی کمپانی‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که بیشتر در معرض تماس با نقره هستند تا بتوانید بیشترین منفعت را از سرمایه‌گذاری خود کسب کنید.

 

 

 

  نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی