تبلیغ شماره 1

انجام یک معامله خوب به داشتن مهارت در مذاکره و آشنائی با اصول و فنون آن بستگی دارد. همینطور دانستن قوانین حقوقی مربوطه و همچنین ضوابط وعرف در حیطه معامله می تواند مانع از بسیاری از مخاطرات و مشکلات بعدی در معامله شود.

 

در این مقاله به جهت اهمیت مهارت در اصول و فنون مذاکره در معاملات تجاری ، به چند نکته مهم که رعایت آنها می تواند منجر به انجام یک معامله خوب شود پرداخته می شود و در آینده طی مقالات و دوره های مقدماتی و پیشرفته ای که در این خصوص برگزار خواهد شد اصول و فنون مذاکره تجاری مورد بررسی بیشتری قرار خواهند گرفت.

نکات کلیدی که در یک معامله باید مورد توجه زیادی قرار گیرد:

۱-    آمادگی لازم برای معامله را در خود ایجاد کنید.
شناخت نوع جنس یا کالائی که می خواهید معامله بکنید و همچنین شرایط ایده آل شما در معامله و پیشنهادهای جایگزین به ترتیب اولویت را قبل از انجام معامله کاملا بررسی کنید و با آمادگی کامل پای میز معامله بروید.

۲-    سعی کنید اولین پیشنهاد از طرف شما مطرح نگردد.
مطرح کردن پیشنهاد اول توسط شما ، به طرف مقابل شناخت زیادی در مورد توقعات و نگرش شما می دهد که یا نهایتا منجر به تعادل قیمت یا شرایط معامله در نقطه ای که شما مایل نیستید می شود و یا طرف معامله را از روی میز معامله فراری خواهد داد. البته این موضوع برای معامله کنندگان حرفه ای و مجرب(مذاکره کنندگان حرفه ای) ممکن است متفاوت باشد.

۳-    قیمت خود را بالاتر از قیمت نهائی خود پیشنهاد دهید.
پس از مطرح شدن پیشنهاد اولیه توسط طرف معامله، سعی کنید قیمتی بالاتر از آنچه برای توافق در نظر گرفته اید پیشنهاد کنید. ترسی از اینکار نداشته باشید.با اینکار برای خود حاشیه ای برای امتیاز دادن ایجاد خواهید کرد که می تواند منجر به معامله شود.
۴-    به هیچ وجه خود را در انجام معامله مشتاق نشان ندهید.
اگر طرف مقابل شما به اشتیاق شما برای انجام معامله پی ببرد آنگاه پیشنهاداتی را مطرح خواهد کرد که ممکن است برای شما جذاب نباشد.بعبارتی خود را در موضع ضعف قرار خواهید داد.

۵-    در انجام معامله به هیچ عنوان عجله نکنید.
عجله کردن جهت خاتمه یک معامله ممکن است نتایجی را که مد نظر شماست ایجاد نکند.معامله کنندگان حرفه ای صبور هستند.معامله را با صبر به آن سمتی که مد نظرتان است هدایت کنید.

۶-    همیشه آماده ترک میز معامله باشید.
حتی اگر یک معامله منفعت زیادی برایتان داشته باشد اگر حس می کنید که بند یا تبصره ای وجود دارد که ممکن ست به نفع شما نباشد و اصرار زیادی برای بودن آن در متن قرار داد وجود دارد به پله های دادگستری و زمانی که مجبور به پیگیری یک پرونده خواهید شد فکر کنید و معامله را ترک کنید.

۷-    سعی کنید برای جنستان دو خریدار یا بیشتر را در کنار هم قرار دهید .
اگر فروشنده یک کالا هستید سعی کنید با بازاریابی مناسب تعداد خریداران را افزایش دهید و ایجاد رقابت بین آنها کنید.در این صورت قدرت چانه زنی شما افزایش می یابد.

۸-    سکوت و مکث در معامله را یاد بگیرید.
در یک معامله ممکن است پیشنهادی به شما داده شود که اصلا خوشایند شما نباشد در این حالت به جای واکنشهای عصبی ، سکوت کنید حتی اگر سکوت شما چند ساعت طول بکشد و آزار دهنده باشد.

۹-    در معامله مودبانه برخورد کنید.
مودبانه برخورد کردن می تواند جهت معامله را به سمت شما متمایل کند. حتی اگر طرف معامله پرخاشگری کرد سعی کنید با خونسردی کامل برخورد مودبانه را فراموش نکنید چرا که یک معامله ممکن است ادامه پیدا کند و نهایتا به نتیجه ختم شود لذا راه برگشت را برای خود همیشه باز بگذارید.

 

منبع:

میلیاردر

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی