تبلیغ شماره 1

پول توجیبی آغاز درس مدیریت مالی است؛ درس درست خرج و پس‌‌انداز کردن، درس بخشندگی و آینده‌نگری. آموزش مهارت استفاده از پول مانند سایر مهارت‌های زندگی از سنین پایین‌تر آغاز شود. پول توجیبی شروع خوبی برای یاد دادن این مهارت به کودکان و نوجوانان است.

 

دادن پول توجیبی به کودکان می‌تواند کار ساده‌ای به نظر برسد، ولی این‌طور نیست. امروزه دادن پول توجیبی به بچه‌ها به قدری متداول شده است که هیچ پدر و مادری نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند، اما چگونه این پول را بپردازیم و چقدر؟ آیا راهی وجود دارد که در عین پرداخت پول توجیبی بچه‌ها را از لحاظ مالی تربیت کنیم؟

پول توجیبی آغاز درس مدیریت مالی است؛ درس درست خرج و پس‌‌انداز کردن، درس بخشندگی و آینده‌نگری. آموزش مهارت استفاده از پول مانند سایر مهارت‌های زندگی از سنین پایین‌تر آغاز شود. پول توجیبی شروع خوبی برای یاد دادن این مهارت به کودکان و نوجوانان است.


پول توجیبی به کودک احساس استقلال می‌بخشد و به او می‌آموزد چگونه تصمیم بگیرد، کجا خرج کند و چقدر تا ماه آینده پول دارد. در واقع او را با مفهوم سرمایه و پس‌انداز آشنا می‌کند. او می‌آموزد گاهی برای رسیدن به بعضی خواسته‌هایش از بعضی از خواسته‌ها بگذرد. به‌علاوه، هوش و استعداد مالی کودک تقویت می‌شود. وظیفه هر پدر و مادری است که علاوه بر دادن پول توجیبی به فرزند خود، او را با راه‌های پس‌انداز و ارزش پول آشنا کنند. همچنین تفاوت میان نیاز، خواسته و آرزو را به خوبی درک کند تا در آینده تصمیم‌های عاقلانه‌تری در مورد نحوه خرج کردن بگیرد.

نگرشی که بچه ها نسبت به پول و نحوه خرج کردن آن به دست می آورند، معمولاً در خانه شکل می گیرد بنابراین پول توجیبی فرصتی فوق العاده برای آموزش نحوه صحیح خرج کردن پول و پس انداز آن است البته نباید آموزش نکات دیگری مانند نگه داری از پول در برابر دزدی، جا گذاشتن و قرض دادن آن به دیگران را نیز نادیده گرفت.

بهترین زمان برای پول دادن به کودک کی است؟

در این زمینه هیچ قانون کلی و مشخصی وجود ندارد. پدر و مادر می توانند هر زمانی که از کودک مطمئن بودند و خودشان نیز مشکلی نداشتند، مقدار مشخصی برای پول توجیبی فرزندشان در نظر بگیرند .بنابراین هر وقت احساس کردید کودک می فهمد برای خرید کردن باید پول بپردازد، درک می کند خرج کردن تمام پول در یک روز به معنای تمام شدن آن و بی پول ماندن است یا این که برای خرید ناهار در مدرسه یا سوار شدن به اتوبوس به پول نیاز دارد، این کار را شروع کنید.

 
والدین اصلی ترین الگوی آموزشی و تربیتی هستند، پدر و مادر می توانند از سنین ۲ تا ۳ سالگی فرزندشان در مورد شغلشان با وی صحبت کنند و با توجه به شرایط سنی کودک مفهوم درآمد را برایش توضیح دهند.

اختصاص دادن قلک قفل‌دار برای پس انداز این امکان را به فرزند می دهد که مقداری از پول پس انداز شده را خرج کند. زیرا کودک باید لذت خرج کردن را نیز بچشد. همچنین جمع آوری پس اندازهای ماهانه کودک در این قلک، ضروری است.

 

منبع:

دانا

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی