تبلیغ شماره 1

وقتی صحبت از  درآمد و کسب و کار می شود، عموم افراد آن را مقوله ای مربوط به بزرگسالان می دانند  و دوست ندارند که بچه ها از کودکی وارد اینگونه  مسائل شوند. این دیدگاه بسیار مخرب است و فرصت بی نظیری را از کودکان سلب می کند . دیدگاهی که کودک خانواده را از مسائل مالی دور نگه می دارد، به جای فراهم کردن فرصت آزمون و خطا در دوران خردسالی  آن را موکول به سالهای جوانی می کند.

بسیاری از رویکردهایی که بزرگسالان در جوانی خود نسبت به کسب و کار  و پول دارند، ریشه در کودکی آنها دارد. کودکانی که همیشه پول برای آنها آورده شده است، بی آنکه بدانند چگونه و از چه راهی به دست آنها رسیده است تبدیل به مصرف کنندگانی می شوند که معمولا منتظر پول بادآورده هستند. بر عکس کودکانی که در این موضولات شرکت داده شده باشند، ذهنی خلاق برای کسب درآمد و بیرون کشیدن گلیم خود از آب دارند.
 
 کودک را بهتر است از سالهای ابتدایی زندگی با پول و معنای آن آشنا کرد و به او یاد داد که پول بطور خودبخودی و با جادو به دست نمی آید، بلکه باید برای آن تلاش کرد و زحمت کشید. اینکه کودک بداند با  کار کردن می توان کسب درآمد کرد، ذهن او را آماده این سوال می کند که چه کارهایی منجر به کسب درآمد می شود؟ این سوالی است که هر انسان در طول عمر خود بارها و بارها از خود و دیگران ممکن است بپرسد. بنابراین کسب درآمد و راههای آن می تواند برای آنها یک تمرین خلاقیت مهم و اثربخش باشد.
 
 قبل از آنکه کودک خود را وارد مقوله کسب و کار و درآمد کنید، ابتدا چند سوال مهم از خود بپرسید. اول اینکه آیا من کار شرافتمندانه را ارج می نهم یا دوست دارم که کار شرافتمندانه متناسب با عرف خانوادگی و اجتماعی من باشد؟ آیا کسب درآمد به هر طریقی برای من مورد پذیرش است یا درآمد حلال برای من ارزش است؟ آیا دیدگاههای ما بعنوان والدین کودک راجع به پول درست است یا خودمان نیز نیاز به بازنگری در این حوزه داریم؟
 
 علت این سوالات این است که تکلیف خود را در مواجه با کودک بدانید. اگر فردی باشید که تناسب عرف و راه درآمد برایتان مهم است، ممکن است نتوانید مثلا اجازه دهید که کودک برای تمرین کسب درآمد، شیشه های خانه همسایه را تمیز کند. چرا که قضاوت همسایه تان بر شما اثر منفی  می گذارد. یا اگر به عنوان مثال کودک شما برای  فروش بیشتر به مشتری دروغ بگوید، آیا مغضوب شما می شود یا خیر؟
 
 در مرحله بعد می توانید مفهوم کسب و کار و قواعد پایه ای حاکم بر آن را برای فرزندتان توضیح دهید. اجازه دهید ذهن کودکتان با موضوع کمی کلنجار برود. مطمئنا آنها بسیار کنجکاوی خواهند کرد و سوالات زیادی از شما خواهند پرسید. همین اولین گام برای به کار افتادن ذهن مالی کودکان و خلاقیت آنها در حوزه کسب و کار است. پیش از ورود مستقیم کودک، چنانچه صاحب کسب و کاری هستید، فرزند خود را به محل کار خود ببرید و اجازه دهید او با تعاملات مالی و داد و ستد آشنا شود. بعد از آشنایی ذهن بسیاری از کودکان شروع به طوفان فکری می کند. آنها به دنبال کسب تجربه مشابه هستند و کافی است یک بار لذت کسب درآمد را تجربه کنند تا علاقه آنها به کاسبی افزایش یابد.
 
 والدین زیادی هستند که تصور می کنند، ورود کودک به بازار کسب و کار آنها را از درس و مشق خواهد انداخت و آنها به جای تمرکز بر درس های خودشان به پول فکر می کنند. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد اما اگر به این نکته فکر کنید که بحث کسب درآمد در تمام طول زندگی کودک وجود دارد و در تمام دوران زندگی به این مهارت نیاز دارد، متوجه اهمیت موضوع خواهید شد. حتی کسی که تحصیل را بر کسب درآمد ترجیح می دهد، بالاخره در نقطه ای از زندگیش شغلی انتخاب کرده و آن شغل محل کسب درآمدش خواهد شد. به همین دلیل والدین به موضوع آشنایی کودکان با کسب و کار باید به چشم یک مهارت ضروری و اساسی نگاه کنند.
 
شیوه های خلاقانه آشنایی کودک با کسب و کار
 
 پیش از آنکه خود کودک وارد تمرین کاسبی کردن شود، بهتر است که  تا آنجا که برای والدین امکان دارد، او را با مشاغل مختلف آشنا کنند. این آشنایی هم از نقطه نظر درک علاقمندی های کودک موثر است و هم اینکه در ذهن کودک، گزینه های کسب درآمد بیشتری ذخیره خواهد کرد که ممکن است در آینده بتواند در آن زمینه ها وارد شده و با خلاقیت خود آنها توسعه یا تغییر دهد. این برنامه را بطور هفتگی یا ماهانه با کودک خود انجام دهید. مثلا به یک نجاری بروید و اجازه دهید کودک سوالات خودش را بپرسد و از نزدیک با صاحب شغل تعامل برقرار کند. این کار حتی برای توسعه مهارتهای اجتماعی کودک نیز بسیار مفید و اثربخش است.
 
 در اینترنت مشاغلی که دسترسی به آنها دشوار است را جستجو کنید و با کودک خود راجع به آنها کسب اطلاعات کنید. به عنوان مثال ممکن است فضانورد در شهر یا کشور شما زندگی نکند، اما آشنا کردن کودک با این مشاغل ذهن او را باز می کند و دایره اطلاعات او را گسترش می دهد. به اطلاعاتی که در اختیار فرزند خود می گذارید به چشم یک ماده خام خلاقیت و موفقیت نگاه کنید.
 
 از طریق مدرسه کودک تان برای دعوت از مشاغل خاص دعوت به عمل آورید. مثلا ممکن است افراد نظامی را نتوان در محل کار آنها، به دلایل امنیتی، ملاقات کرد، اما دعوت رسمی یک نهاد حقوقی می تواند این کار را آسان کند.

 

منبع:

honaremadreseh

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مجتبی میرجلیلی |   1396/05/25 09:21:22   |
0     0
مطلب قابل تاملی و خیلی مفیدی است واسه فرزندان آیندمون ، کاش این مطالب را در گذشتهبه والدینمونم میگفتن ......
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی