تبلیغ شماره 1

یکی از انوع هوش ها، هوش مالی نام دارد که مربوط به مسائل مالی می شود؛ در واقع برای تشخیص و ارائه راه حل در جهت بهبود مشکلات اقتصادی و مالی از این نوع هوش استفاده می شود .هوش ‌مالی بالا یا عالی یعنی اینکه تصمیمات مالی شما هوشمندانه‌تر بوده و اقدامات صحیح تری جهت بهبود شرایط مالی‌ خود انجام می‌ کنید. 

 

هوش مالی پایین یا ضعیف یعنی اینکه شما در برابر مسائل مالیتان اقدامات غیرمسئولانه ای اتخاذ می‌کنید.این مقاله در بردارنده روش ها و توصیه های رابرت کیوساکی، سرمایه گذار بزرگ، میلیاردر خودساخته و نویسنده کتاب ماندگار «بابای پولدار، بابای بی پول» است. اندیشه او درباره مفهوم هوش مالی به بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا کمک کرده تا با استفاده از ایده های خلاقانه خود ثروت خلق کرده و پولدار شدن را در زندگی تجربه کنند. 

 

 

 

به طور مثال ; وقتی راهی برای افزایش درآمد ندارید و یا برعکس وقتی پول و سرمایه لازم و کافی دارید،اما اطلاع کافی برای بهره برداری از آن را ندارید، با استفاده صحیح از ” هوش مالی  ” می توانید این مشکلات را مرتفع کرده و به راه حل مناسبی در جهت درآمد زایی برسید .

این یک واقعیت است که پول و سرمایه از نیازهای هر فرد برای داشتن یک زندگی آرام می باشد؛ به همین علت یکی از مسائل مهم در زندگی که باید به آن توجه شود، هوش مالی است، بنابراین، باید سعی شود هوش مالی را که درون هر کسی وجود دارد تقویت کرد تا قادر به درآمد زایی بیشتر و بهتر باشید. به طور مثال: یکی از کار هایی که افراد دارای هوش مالی بالا انجام می دهند را بیان می کنم: فرض کنید که شما در حال خرید و فروش کالای خاصی هستید، در این صورت تاجر نامیده خواهید شد. تجار کمیسیون بیشتری  به دلالان می پردازند، در این بین دلالان و اداره دارائی قسمتی از سود معامله را طبق قانون به خود اختصاص می دهند و اگر شما هوش مالیاتی خوبی داشته باشید می توانید از این هزینه ها درصد قابل توجهی کم کنید .

 

 

 

هوش مالی

تعریف هوش مالی:

رابرت کیوساکی در کتاب «هوش مالی خود را افزایش  دهید» می نویسد؛ ” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند، بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش مالی است که افراد را ثروتمند می کند.” 

او یادآور می شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید، خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی کند بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کند. شما را دعوت می کنیم که در آزمون هوش مالی وب سایت ما شرکت کنید. امید داریم آموخته های این مقاله و دوره جامع هوش مالی استاد ماهان تیموری و تیم آموزشی ایشان بتواند در زمینه افزایش هوش مالی، راهنمای شما عزیزان باشد. شما می توانید با شرکت در تست هوش مالی میزان این هوش را در خود بسنجید.

 

تقسیم بندی هوش مالی:

رابرت کیوساکی هوش مالی را به ۵ مورد تقسیم می کند که از شما می خواهیم تا به این موارد توجه فرمایید:

کسب درآمد بیشتر: این مورد با توجه به مقدار پولی که بدست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان باشد، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است. 
حفظ پول: زمانی که درآمدی را کسب کردید، باید آن را حفظ کنید. حفاظت پول مخصوصاً در مقابل مالیات دومین جنبه هوش مالی می باشد.

بودجه بندی پول: کیوساکی می نویسد: ” توانایی داشتن زندگی خوب و در عین حال سرمایه گذاری بدون توجه به اینکه چقدر درآمد کسب می کنید، نیاز به سطح بالایی از هوش مالی دارد.” این حوزه از هوش مالی براساس مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه ها برای شما باقی می ماند، اندازه گیری می شود.
اهرم سازی برای پول : این حوزه از هوش مالی براساس بازده سرمایه گذاری اندازه گیری می شود. ” چگونه مازاد پول خود را به کسب ثروت بیشتر اختصاص داده اید؟ ” 
بهبود اطلاعات مالی: اطلاعات مالی تنها به معنای دانش مفاهیم مالی نیست – بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه گذاری های شما نیز می شود.
 

 

هوش مالی 1 کسب درآمد بیشتر 

رابرت کیوساکی می گوید که  “بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می رساند، نه پول “. تنها با یادگیری روش های کسب درآمد می توانید پول خود را افزایش دهید. برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف ، رؤیا و جاه طلبی های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف گذاری های خود را بر آن اساس انجام دهید. 

برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید. شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید. پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

 

 

حوزه دوم هوش مالی: حفظ پول

هنگامی که شروع به کسب درآمد کرده اید، باید آن را از “شکارچیان مالی” محافظت کنید. کیوساکی می گوید که شما باید در مقابل این ۶ مورد از پول خود محافظت کنید:

مأموران دولتی – رابرت کیوساکی به ضرورت پرداخت مالیات (به صورت قانونی) با مأموران دولتی اذعان دارد. تأکید او تنها بر این است که تا حد ممکن مالیات کمتری را بپردازیم. 
بانکداران – بانک ها به طور مداوم سعی می کنند ذره ذره پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در بیاورند. مراقب این دسته از افراد باشید و از پول خود در برابر آنها محافظت  کنید.
کارگزاران بورس – به طور مشابه، پرداختی های کارگزاران بورس می تواند به ثروت شما ختم شود. اغلب  هدف از خرید و فروش سهام برای کارگزاران کسب کمیسیون بیشتر می باشد.
کسب و کارها – کیوساکی می گوید ” همه کسب و کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند”. وظیفه آن‌ها این است که شما را از پولتان دور کنند و وظیفه شما این است که پول خود را حفظ کنید. رابرت کیوساکی به شما توصیه می کند که زمان خرید یک وسیله از خودتان بپرسید ” آیا داشتن آن شما را فقیرتر می کند یا ثروتمندتر؟! ” 
روابط – پول نقش کلیدی را  در هر رابطه ای ایفا می کند. شما باید به طرف مقابل خود اعتماد کنید و به درک متقابلی از امور مالی دست یابید. 
وکلا –  در نهایت، مهم است که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگه دارید.
 

 

حوزه سوم هوش مالی: بودجه بندی پول 

برای حل بحران بودجه بندی دو راه وجود دارد: شما باید مخارج خود را کاهش یا درآمد خود را افزایش دهید. هر دو روش کسری بودجه را برطرف می کنند. اما مانند خیلی از افراد اعتقاد رابرت کیوساکی بر این است که در بلند مدت، افزایش درآمد راه حل بهتری است.

رابرت توضیح می دهد که اختصاص مبلغی از بودجه به هزینه ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تصمیم بگیرید ۱۰٪ از درآمد خود را پس انداز کنید، سپس این ۱۰ درصد را مبلغی ثابت در بودجه بندی خود قرار دهید. ابتدا مبلغی را به خودتان اختصاص دهید. کیوساکی می نویسد: “شما می توانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف می کنند، آینده ی آنها را حدس بزنید”. او در ادامه می گوید ” زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند. آنها را عاقلانه  مصرف کنید”. 

کیوساکی یادآور می شود که وقتی اوضاع به وفق مراد افراد پیش نمی رود، آنها به جای هزینه کردن، تصمیم می گیرند که پول خرج نکنند. اما اگر برای خرج کردن پول اولویت بندی درستی داشته باشند، می توانند وضعیت را بهبود ببخشند. خرج تنقلات و هزینه های اضافی خورد و خوراک خود را کم کنید و به جای آن به هزینه های آموزش و  ارتقاء دانسته های خود بیافزایید. 

 

 

حوزه چهارم هوش مالی: اهرم سازی برای پول

در کتاب افزایش هوش مالی رابرت کیوساکی این فصل طولانی ترین و حساس ترین بخش در کل کتاب است. این بخش نشان دهنده اصلی ترین بخش فلسفه مالی او را تشکیل داده است. 

اهرم سازی – قرض گرفتن پول برای افزایش قدرت نقدینگی خود، در صورت داشتن قدرت کنترل سرمایه گذاری به گفته رابرت کیوساکی کار بسیار خوبی است اما اگر در کنترل سرمایه گذاری ضعیف عمل کنید، اهرم سازی بسیار خطرناک خواهد شد. او می نویسد: “بسیاری از افرادی که با سقوط املاک و مستغلات، با شکست رو به رو می شوند، افرادی بودند که بر روی افزایش ارزش ملک های خود از طریق بازار املاک حساب کرده بودند”. آنها در برابر ارزش بالای خانه خود پول قرض گرفتند اما هیچ کنترلی بر روی بالا و پایین رفتن بازار مسکن ندارند. این موضوع نشان دهنده هوش مالی ضعیف است.

در عوض، او استدلال می کند که باید از اهرم سازی برای سرمایه گذاری کم خطر استفاده کنید، طوری سرمایه گذاری کنید که بر آن تسلط داشته باشید. 

 

 

حوزه پنجم هوش مالی: تکمیل اطلاعات مالی

وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار تمام دوران است، اما او هرگز قمار نکرد. بافت (و شریکش، چارلی مونگر) تحقیقات گسترده ای را برای تصمیم گیری‌های خود انجام می دهند، قبل از اینکه سهام شرکتی را بخرند، آن‌ها باید همه چیز را در مورد آن بدانند. بدست آوردن این اطلاعات به آن‌ها اجازه می دهد تا با اطمینان سرمایه گذاری کنند.

در مقابل، رابرت کیوساکی برخی از سرمایه گذاری های خود را از روی نادانی انجام داده است.  او سهام هایی را خریده بود که امیدوار به بالا رفتن آن بود. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند – بلکه مبتنی بر احساسات هستند.

 

برای بهبود اطلاعات مالی خود، مهم است که:

واقعیت را از تفکرات جدا کنید. بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند ” قیمت طلا در حال بالا رفتن است” اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس اینها اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید.
اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر اطلاعات را تأیید کنید.
قوانین را بشناسید. اگر نمی دانید که سرمایه گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: “قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.”
گرایشات را درک کنید. روند ها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند. سرمایه گذاران هوشمند می توانند از روندها و گرایشات برای تصمیم گیری آگاهانه خود استفاده کنند. با این حال، توجه داشته باشید که این روند به واقعیت های آینده منجر نمی شود؛ با این حال، منابع با ارزش اطلاعات مالی به حساب می آیند.
 

رابرت کیوساکی می نویسد: “در نهایت، این دارایی های شما نیست که شما را ثروتمند می کند، بلکه اطلاعات شما را غنی می کند. “

در ادامه به برخی از نقل قول های رابرت کیوساکی اشاره خواهیم داشت:

 

 

 

 

رابرت کیوساکی در کتاب جدیدش به نام « شانس دوم: پول شما، زندگی شما، دنیای ما» بار دیگر به اهمیت هوش مالی اشاره می کند و می گوید: 

 

 

 

 اهمیت هوش مالی

وقتی شما دچار مشکلات متعدد مالی هستید باید سراغ آن کالاهایی بروید که شما را در جهت ثروتمند شدن هدایت می کند نه آن دسته کالاهایی که موجب ایجاد هزینه های دیگری می شوند .

بنابراین دنبال محصولات ثروت ساز باشید. رابرت کیوساکی در خصوص اشخاصی که برای گرفتن ثروت خود به دادگاه ها وارد می شوند توصیه های مهمی کرده که بد نیست به تعدادی از آنها اشاره شود:

 

۱- اسناد دارائی خودتان را در مکانی بسیار امن نگهداری کنید. 

۲- موقعی که قراردادی را می نویسید ; تمام پیش بینی های لازم و ضروری را برای انصراف از آن قرار داد و خارج شدن از آن داشته باشید. 

۳- به جای دریافت یک حقوق ثابت، اگر از هوش مالی بالایی برخوردار هستید سعی کنید در کار سهیم شوید و از سود سهام خودتان استفاده کنید و یا از حق امتیاز ها برای خودتان سهم بردارید چراکه در این صورت به شما مالیات بر درآمد تعلق نخواهد گرفت .

۴- این محقق معتقد است که اموال باارزش را نباید به اسم خودتان بکنید. او میگوید که به علت بالا رفتن آمار طلاق در جوامع افرادی که دارای هوش مالی هستند بهتر است که اموال با ارزش خود را بنام خود نکنند.

 

یک توصیه مهم برای بکار گیری آن در کسب و کار 

عوض کردن سیستم تجارتی که سالهاست پیشرفت نداشته و در جا زده است کار مفیدی نخواهد بود؛ باید در این صورت آموزش های لازم را دید تا خومان را تغییر دهیم. از افکار و عادتهایی که در کودکی داشتیم تا خصوصیات دیگر که این کار به هیچ عنوان محال نیست.بنابراین آموزش دیدن در هر کاری از رمز و راز‌های موفقیت خواهد بود; در حقیقت نا آگاهی افراد یک جامعه از مواردی است که روز به روز باعث ثروتمند شدن ثروتمندان می شود.

پس برای موفق شدن در زمینه مالی ابتدا استعداد خود را شناسایی کنید و بدانید که توانایی های شما در کدام زمینه می باشد، سپس محیط کاری مناسب با آن را فراهم کنید و اجازه رشد در آن زمینه را به خودتان بدهید. این از ویژگی های افراد با هوش مالی بالا می باشد.

 

نتیجه گیری:

هر کسی می‌تواند هوش مالی‌ خود را افزایش دهد و برای انجام این ‌کار نیازی نیست در دانشگاه هاروارد آموزش دیده باشد، تنها کافیست کاملاً به بهبود وضعیت مالی‌ متعهد و پیگیر باشید. صرف‌ نظر از این‌که چگونه درآمد کسب می کنید، از همین حالا می‌توانید هوش مالی‌تان را افزایش دهید. این‌ توصیه‌ها به شما قدرت بالای مالی می‌بخشند. آماده هستید؟

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی