تبلیغ شماره 1

استقلال مالی چیست؟ استقلال مالی توانایی ایجاد حس آزادی بدون نگرانی در مورد پول است. با برنامه ریزی دقیق، دستیابی به استقلال مالی به اندازه ای که بنظر می رسد دشوار نیست. برای رسیدن به استقلال مالی، برای خودتان برنامه ریزی انجام دهید. از لحاظ مالی جایگاه خود را تعین کنید، هدف گذاری مالی انجام دهید و سعی کنید هزینه های اضافی را از زندگی و کسب و کار خود حذف کنید.

 

 با در نظر گرفتن بازنشستگی و اتفاقات پیش بینی نشده در زندگی، برای آینده برنامه ریزی کنید.

 

ایجاد یک برنامه مالی

وضعیت مالی در حال حاضر:

وضعیت مالی شما هم اکنون چطور است؟ اولین قدم به سوی استقلال مالی، تعیین وضعیت و شرایط مالی شما در حال حاضر است. شما باید پول و دارایی های خود را ارزیابی کنید تا برای رسیدن به امنیت مالی بیشتر دید وسیع تر و ذهنیت کاملتری داشته باشید. ارزش خالص دارایی های خود را تعیین کنید و یک ارزیابی صحیح از ثروت فعلی خود داشته باشید. 

ارزش همه چیزهایی را که دارید را حساب کنید. این شامل موارد واضحی مانند خانه و ماشین شما می شود. آیا شما کالای ارزشمندی دارید؟ آیا شما مالکیت مکانی را دارید؟ هنگامی که ارزش دارایی های خود را حساب کردید، درآمد سالانه خود و همچنین هر گونه پول اضافی که هر ساله از طریق کارهای جانبی یا سرمایه گذاری ها بدست می آورید را به آن اضافه کنید.
از تمام بدهی های خود لیستی تهیه کنید که شامل قسط وام مسکن یا هر وام دیگری می شود.
بدهی های خود را از مورد اول تفریق کنید. موردی که در حال حاضر ارزش خالص شما را نشان می دهد.
 

 

جریان نقدینگی خود را درک کنید:

برای رسیدن به استقلال مالی باید به درک کاملی از میزان درآمد ماهانه و میزان پولی که در طول ماه خرج می کنید، برسید. این کار به شما آگاهی می دهد که در چه مواردی می توانید در هزینه ها صرفه جویی بیشتری داشته و مخارج اضافی را حذف کنید. اگر در مورد این پیگیری هزینه ها هوشمندانه عمل کنید، از میزان مخارج فرعی خود متعجب خواهید شد.

در یک دفترچه یادداشت کوچک مخارج ماهانه خود را یادداشت کنید یا اینکه برای این کار از موبایل خود استفاده کنید. امروزه اپلیکیشن های مختلفی مرتبط با مسائل مدیریت مالی در دسترس شماست. هر صورتحسابی را که پرداخت می کنید، اجاره ماهانه یا وام مسکن، پرداخت بیمه و غیره را پیگیری کنید.
بهتر است درآمد خود را ثبت کنید. مقدار و زمان بندی تمام منابع درآمدی خود را ثبت کنید.
باید همه هزینه های اضافی خود را به لیست اضافه کنید. آیا شما از هر مجله یا خدمات آنلاین اشتراک ماهانه یا سالانه دارید؟ آن را به لیست خود اضافه کنید. براساس کار روزانه و پولی را که صرف خرید، غذا خوردن، فعالیت های تفریحی و غیره می کنید را یادداشت کنید. ممکن است هنگامی که هزینه های خود را با دسته بندی دقیق در پایان ماه می نویسید، از نتیجه این کار شوکه شوید. ممکن است پول زیادی را صرف غذا خوردن و تفریح بیرون از منزل کرده باشید که فراتر از پیش بینی شما باشد.
 

 

اهداف مالی برای خود تنظیم کنید:

 اگر به دنبال دستیابی به استقلال مالی هستید، چندین اهداف مالی را برای خود تنظیم کنید. باید یک برنامه ریزی روشن و دقیق برای آینده داشته باشید تا به هدف استقلال مالی و آزادی عمل برسید.

سعی کنید به آینده فکر کنید در ۱۰ سال آینده چه جایگاهی را برای خود در نظر دارید؟ ۱۵ سال آینده چطور؟ چگونه می توانید سرمایه گذاری کنید و پول خود را پس انداز نمایید تا به این اهداف دست یابید؟ اهداف واقع بینانه داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید تلاش کنید که کاری با درآمد مناسب و مزایای خوب برای خود پیدا کنید. بعلاوه می توانید تلاش کنید که کیفیت زندگی فعلی خود را در بازنشستگی حفظ کنید.
یک سری از اهداف خود را روی کاغذ بیاورید، از لحاظ اهمیت، به آن ها رتبه دهید. اهداف کوتاه مدت (“من می خواهم هزینه های ماهانه خود را در این ماه تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش دهم) و اهداف بلند مدت خود را (“من می خواهم در صندوق بازنشستگی ثبت نام کنم تا بتوانم در ۲۰ سال آینده بازنشسته شوم”) شامل آن رتبه بندی کنید.
 

 

۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد خود را پس انداز کنید:

وقتی که صحبت از پس انداز می شود، باید از همین حالا شروع کنید. هدف مناسب و درست این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنچه که هر ماه درآمد دارید را برای پس انداز کنار بگذارید. عادت پس انداز کردن پول واقعاً می تواند به دید مالی و هوش مالی شما در بلند مدت کمک کند.

شما می توانید این کار را به صورت هفتگی یا ماهانه انجام دهید. اگر بانکداری آنلاین در دسترس شما هست، می توانید مقدار مشخصی از هر حقوق خود را در پس انداز خود قرار دهید. همچنین می توانید برای انتقال خودکار پس انداز با بانک خود صحبت کنید و ۱۰ تا ۱۵ درصد از هر حقوق و دستمزد خود را به طور خودکار به حساب سپرده خود در هر ماه منتقل کنید.
برداشت های خودکار هم یک ایده خلاقانه و خوب است. بسیاری از مردم تلاش می کنند تا مبلغی را هر ماه برای پس انداز کنار بگذارند ولی در نهایت وسوسه می شوند که همه پول خود را خرج کنند.
 

 

 درآمد و هزینه های آینده را برنامه ریزی کنید:

برای انجام این کار از اطلاعاتی که در قسمت اول یاد گرفته اید استفاده کنید. درآمد مورد انتظار خود را در ماه های آینده به لیست اضافه کنید و سپس تمام هزینه های ماهانه خود را (مانند اجاره / وام مسکن، صورتحساب ها و غیره) را از درآمد ماهانه خود کم کنید. این به شما درباره میزان هزینه های اختیاری، پرداخت بدهی، پس انداز و غیره دید وسیع تری می دهد.

 

 

هزینه های گزاف را کاهش دهید:

صورت حساب های خرج ماهانه خود را جمع آوری کنید. نگاهی به تمام پرداختهایی که هر ماه داشتید، بیاندازید و دقت کنید که آیا جایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد؟ توجه داشته باشید برای کالاها و خدمات غیر ضروری چه مقدار پول صرف می کنید و حذف این هزینه ها را در نظر بگیرید. حتی تغییرات کوچک می تواند در طولانی مدت پس انداز بیشتری را برای شما حاصل کند که در نهایت منجر به استقلال مالی و بالاتر رفتن سطح اعتماد به نفس شما در خرج کردن می شود.

درخواست تخفیف یا کاهش قیمت دهید. اگر مدت زمان زیادی برای مشتری فروشگاهی بوده اید، ممکن است بتوانید برای خرید با قیمت پایین تر با صاحب فروشگاه مذاکره کنید. همچنین در جستجوی سیستم های پاداش یا سیاست های وفاداری مشتری باشید. ممکن است از این طریق میزان قابل قبولی پول پس انداز کنید.
آیا هر روز در مسیر به سمت محل کار خود برای صرف قهوه توقف می کنید؟ شاید بهتر باشد که قهوه را در منزل میل کنید، از این طریق هر روز در بخشی از پولتان صرفه جویی کرده اید.
در مورد هر سرویس یا خدماتی که در آن اشتراک ماهانه یا سالانه دارید، فکر کنید. آیا واقعاً از حساب های کاربری خود استفاده می کنید؟ حذف چنین خدمات و هزینه هایی به نفع پس انداز شما خواهد بود. چقدر از عضویت خود در باشگاه استفاده می کنید؟ آیا نمی توانید راهی برای ورزش کردن کردن در منزل پیدا کنید؟
 

 

بر روی حذف بدهی ها کار کنید:

بدهی یک بار سنگین برای بسیاری از افراد است. و برای داشتن امنیت و استقلال مالی باید تا حد امکان بدهی ها را از زندگی خود حذف کنید. فهرستی از تمام بدهی های خود تهیه کنید و مقداری را که هر ماه برای تسویه این بدهی ها می توانید بپردازید تعیین کنید. ممکن است مجبور شوید در برخی از موارد از خود گذشتگی کنید، مانند حذف برنامه تعطیلات خانوادگی در کل سال؛ اما ارزش آن را دارد تا بدون بدهی زندگی کنید.

بدهی های خود را اولویت بندی کنید. همه بدهی ها برابر نیستند. شما باید ابتدا بدهی هایی با سود بالا را پرداخت کنید، چون آنها با گذر زمان بسیار سنگین تر می شوند.
اگر مجبور شدید، در جستجوی شغل دوم باشید یا برای خود درآمد غیر فعال ایجاد کنید و پول دریافتی از شغل دوم خود را به پرداخت بدهی های خود اختصاص دهید. اگر بتوانید بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کنید، حتی انجام پروژه های دورکاری به عنوان یک فریلنسر برای مشتریان خصوصی، در نهایت پولی را برای پرداخت بدهی ها به حساب شما اضافه می کند.
 

 

هر ماه قسطهای خود را پرداخت کنید:

جهت دستیابی به استقلال مالی یکی دیگر از مراحل این است که از نادیده گرفته نشدن قسط های خود بیش از حد، اطمینان حاصل کنید؛ زیرا می تواند منجر به ایجاد بدهی بزرگی شود. در طول زمان به بسیاری از قسط ها سود و بهره تعلق می گیرد و داشتن بدهی در بلند مدت می تواند به اعتبار حساب بانکی شما لطمه وارد کند. از پرداخت مرتب و هر ماه اقساط خود اطمینان حاصل کنید. زمانی که پرداخت قسط ها را انجام دادید بر روی تقویم خود علامت گذاری کنید.

 

 

بودجه بندی کنید:

بودجه بندی می تواند به شما در حذف هزینه های اضافی در حوزه های مختلف کمک کند. بودجه دقیقی را در مورد میزان پولی که باید برای خرید مواد غذایی، غذا خوردن در رستوران، فعالیت های تفریحی و غیره خرج شود، تعیین کنید. رعایت کردن این مسائل نشان دهنده توانایی مدیریت مالی بسیار بالا در شماست.

از کجا می توانید برخی هزینه ها را کمتر کنید؟ مثلاً شما متوجه شدید که هر ماه ۳۵۰ هزار تومان صرف غذا خوردن در رستوران می کنید. آیا واقعاً نیاز دارید که در بیرون از منزل غذا بخورید؟ شما می توانید آن را به ۱۵۰ هزار تومان کاهش دهید و ۲۰۰ هزار تومان پس انداز کنید.
چه چیزهایی واقعاً برای شما ارزشمندند و بدون آنها تا چه حد طاقت دارید؟ آیا واقعاً هر ماه از اشتراک ماهانه مجله مورد علاقه خود استفاده می کنید؟ اگر نه، شاید بتوانید از این اشتراک ها انصراف داده و کمی پول پس انداز کنید.
 

 

بر نتایج نظارت و تغییرات ضروری را ایجاد کنید:

در پایان ماه ارزیابی کنید که آیا تغییراتی که ایجاد کردید، موثر بوده است. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که صرفه جویی روزانه شما در خرید یک فنجان قهوه منجر به پس انداز ۱۲۰ هزار تومان در ماه شده، که شما را قادر به پرداخت بدهی هایتان می کند. همچنین ممکن است دریابید که باید بودجه خود را تنظیم کنید؛ شاید نیاز دارید که هزینه های خود را بیشتر برآورده کنید. یا شاید در شغل خود ترفیع رتبه گرفته و می توانید بیشتر به پرداخت بدهی و اقساط خود بپردازید.

 

 

صندوق هزینه های اضطراری برای خود ایجاد کنید:

اگر استقلال مالی می خواهید، انتظار یک تصادف یا شرایط غیرمنتظره را ندارید که شما را دوباره غرق در بدهی کند. علاوه بر داشتن بیمه، باید مقداری پول را برای زمانی کنار بگذارید که اتفاق غیر منتظره ای برای شما پیش می آید.

با بانک خود برای بازکردن حسابی جداگانه برای این هزینه های اضطراری صحبت کنید. ایده خوبی است که هزینه هایی که در طول یک سال صرف می کنید را از قبل کنار گذاشته باشید. اما زمان زیادی برای به دست آوردن این سرمایه لازم دارید که ممکن است بسیار طول بکشد.
به طور خودکار پول به این حساب واریز کنید. همان ۱۰ تا ۱۵ درصدی را که از حقوق خود برای پس انداز کنار می گذارید می تواند در این حساب حفظ شود.
 

 

صندوق بازنشستگی برای خود ایجاد کنید:

صندوق بازنشستگی برای اطمینان از آینده مالی پایدار بسیار حیاتی و مهم است. شروع پس انداز برای بازنشستگی، هیچ وقت دیر نیست. از هر برنامه یا مزایایی که کارفرمای شما ارائه می دهد استفاده کنید و در اسرع وقت شروع به پس انداز کنید.

اگر مطمئن نیستید که کسب و کار شما مزایای بازنشستگی ارائه می دهد، قرار ملاقاتی با یک مسئول در بخش منابع انسانی تنظیم کرده و از او بپرسید. اگر شغل شما مزایای بازنشستگی ارائه نمی دهد، به دنبال کار در جای دیگر باشید.
شما همچنین باید با یک برنامه ریز مالی در بانک صحبت کنید. بانک ممکن است مشاوره رایگان ارائه دهد یا به شما در ازای دریافت هزینه ای ناچیز مشاوره بدهد.
 

 

تعهدات احتمالی در آینده را نظر بگیرید:

نگاهی به هزینه هایی مانند فرستادن فرزندان خود به دانشگاه، یا پرداخت هزینه های غیرمنتظره پزشکی بیاندازید که ممکن است در آینده برایتان به وجود آید. برنامه ریزی و پس انداز برای این مواقع از قبل می تواند شما را از بدهی ها دور نگه دارد و استقلال مالیتان را حفظ کند.

 

 

به کودکانتان در مورد استقلال مالی آموزش دهید:

 فرزندانتان را از لحاظ مالی مستقل پرورش دهید. حتی اگر آنها جوان هستند، آموزش به آنها در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل مالی را شروع کنید. هوش مالی کودکان خود را تقویت کنید . به بانک رفته و برای کودکان خود یک حساب پس انداز باز کنید. آنها را تشویق کنید تا پول پس انداز کنند.

شما همچنین باید با کودکانتان درباره مدیریت پول صحبت کنید. به آنها بگویید که چگونه پول کنار بگذارند و عاقلانه خرج کنند.
در مورد تنظیم یک حساب پس انداز در بانک خود فکر کنید که در آن شما می توانید پول برای تحصیلات دانشگاهی کودکان خود پس انداز کنید.
 

 

نکته:

اگر متأهل هستید، اطمینان حاصل کنید که همسرتان با شما در زمینه امور مالی توافق دارد.
همیشه هزینه های اضطراری و غیر برنامه ریزی شده را به بودجه خود اضافه کنید.
دستیابی به استقلال مالی بسیار ساده است اگر از سن نوجوانی شروع کنید، زیرا پس انداز شما زمان بیشتری برای رشد دارد.
 

نتیجه گیری:

استقلال مالی فراتر از داشتن پول است. استقلال مالی یعنی شما آزاد هستید که در زندگی هر کاری که دوست دارید انجام دهید و نگران پول نباشید. ولی متأسفانه بسیاری از ما این موضوع مهم را نادیده گرفته و تا مدتها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنیم. امیدواریم این مقاله به شما در این زمینه آگاهی کامل داده باشد.

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی