تبلیغ شماره 1

گفته می‌شود پول و ارز آن چیزی است که جهان را به حرکت در می‌آورد. دنیای امروز جایگاه جولا دادن ارزهای مختلفی مثل یورو، دلار، ریال و حتی ارزهای الکترونیک مثل بیت کوین یا پی پال است. اما تا مدت‌ها قبل از اختراع پول افراد از کالاهایی مانند نمک، حیوان و یا حتی اسلحه به عنوان پول استفاده می‌کردند. در این مقاله قصد داریم ۴ حقیقت مهم درباره پول در طول تاریخ صحبت کنیم، که به احتمال زیاد از آن اطلاع ندارید.

 

 

چینی‌ها اولین پول کاغذی جهان را ابداع کردند

نزدیک به ۷۰۰ سال قبل از اینکه سوئدی‌ها در سال ۱۶۶۱ اولین اسکناس را در اروپا صادر کنند، چینی‌ها از اولین پول رسمی کاغذی دنیا در مبادلاتشان استفاده می‌کردند. در حقیقت استفاده از اسکناس حتی به قبل‌تر از آن و در زمان امپراطوری تانگ در قرن هفتم بر می‌گردد. چینی‌ها برای قرن‌ها از سکه مسی به عنوان پول اصلی در داد و ستدهایشان استفاده می‌کردند و برای حمل مقدار زیادی پول مجبور بودند که سکه‌های زیادی را برای مسافت‌های طولانی حمل کنند که کاری بسیار مشکل و خطرناک بود. به منظور ساده‌تر کردن این کار، بازرگانان تصمیم گرفتند سکه‌هایشان را پیش یکدیگر به امانت بگذارند و به ارزش سکه‌ها، حواله دریافت کنند. حواله کاغذی به مراتب از سکه مسی سبک‌تر بود و به راحتی در باد به پرواز در می آمد به همین خاطر چینی‌ها به آن پول پرنده (flying money) می‌گفتند. پول‌های کاغذی به مدت ۲۰۰ سال در چین رواج داشتند تا اینکه کمبود مس و تورم ناشی از انتشار بیش از حد حواله‌های کاغذی بازرگانان و امپراطوری سانگ را مجبور کرد برای اولین بار در جهان از طلا به عنوان  پشتیبان حواله‌های کاغذی استفاده کند.

 

 

امپراطوری بزرگ اینکاها، بدون استفاده از پول

برخلاف آزتک‌ها و مایاها که از لوبیا و منسوجات برای داد و ستد محصولات استفاده می‌کردند، هیچ مفهومی از پول در بین اینکاها وجود نداشت. شاید برای شما هم سوال باشد پس چگونه توانستند بزرگترین و ثروتمندترین امپراطوری را در آمریکای جنوبی به وجود بیاورند؟ به دلیل مقررات سختگیرانه‌ای که در بین اینکاها وجود داشت هر مرد اینکایی که به سن ۱۵ سال می‌رسید می بایست مدت زمان معینی را برای حکومت کار کند. برخی مواقع این زمان حتی به دو سوم سال هم می‌رسید.
آنها ساختمان‌های عمومی، کاخ ها، جاده‌ها ( نزدیک به ۱۴۰۰۰ مایل) را برای دولت می‌ساختند و در ازای آن دولت به آنها احتیاجات اولیه زندگی مانند خوراک، پوشاک، خانه و ابزار می‌داد. تمام این اتفاقات بدون رد و بدل شدن هیچ پولی اتفاق می‌افتاد. در واقع حتی اگر پولی هم وجود داشت اینکاها عملاً جایی برای خرج کردن آن نداشتند چون هیچ مغازه، فروشگاه و بازاری در امپراطوری اینکاها وجود نداشت.
این که گفته می‌شود اینکا نسبت به معادن طلا و نقره ای که در قلمروشان وجود داشت بی‌اهمیت بودند صحیح نیست، بلکه آن‌ها  طلا و نقره را جزئی از مقدسات مذهبی محسوب می‌کردند و به طلا (عرق خورشید) و به نقره (اشک ماه) می‌گفتند.

 

 

بازرگانان در قرون وسطی نوعی کارت اعتباری ابداع کردند

در دوره ای که پول در دسترس همه وجود نداشت و اغلب مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند، از قطعه چوب‌های خط کشی شده برای داد و ستد استفاده می‌شد که در واقع همان نوع اولیه کارت‌های اعتباری است که امروزه در جهان رواج یافته است. نحوه کار این چوب‌ها به این صورت بود که از ایجاد شکاف بر روی چوب به عنوان میزان بدهکاری و بستانکاری استفاده می‌شد و سپس چوب را از وسط به دو نیم تقسیم می‌کردند یک نیمه دست بدهکار و نیمه دیگر در دست بستانکار می‌ماند. و زمانی که بدهی پرداخت می‎شد چوب ها را پیش هم می‌گذاشتند و انجام معامله را روی آن ثبت می‌کردند. مزیت این روش این بود که امکان هیچ تقلبی وجود نداشت چرا که تکه چوب‌ها می بایست هم جنس هم شکل همرنگ و هم اندازه می‌بودند.  این سیستم بیش از هرجای دیگری در انگستان استفاده می‌شد و برای ۷۰۰ سال کاربرد داشت. حتی دولت هم برای گرفتن مالیات از این سیستم استفاده می‌کرد تا اینکه در سال ۱۸۲۶ استفاده از آن ممنوع شد. هشت سال بعد پارلمان بریتانیا تصمیم گرفت از باقی مانده این تکه چوب‌ها به منظور گرم کردن مجلس اعیان استفاده کند که منجر به آتش سوزی بخش بزرگی از ساختمان شد که شدیدترین آتش سوزی لندن از سال ۱۶۶۶ تا آن زمان، محسوب می‌شود.

 

 

در روسیه تزاری از پوست حیوانات برای گرفتن مالیات استفاده می‌شد

ظهور شکارچیان و صیادان روسی و شکار بی رویه آنها در حیات وحش سیبری در سال‌های ۱۶۰۰ منجر به انباشه شدن حجم زیادی از پوست و خز حیوانات شد که برخی از مورخان آن را با طلای انباشه شده در کالیفرنیا مقایسه کرده‌اند. این تجارت پوستی آنقدر در روسیه مرسوم شده بود که به آن لقب طلای نرم دادند و آن را به عنوان ارز رسمی کشور روسیه پذیرفتند. در برخی تخمین‌ها گفته می‌شود بیش از ده درصد درآمد کل روسیه را همین پوست‌ها و خزها تشکیل می‌دادند. در آن زمان دولت تزاری روسیه تصمیم گرفت به منظور منفعت بیشتر، ارزش‌گذاری این پوست‌ها را خودش برعهده بگیرد. و در قرن هفدهم پا را حتی فراتر گذاشت و از پوست حیوانات به منظور گرفتن مالیات از ساکنان سیبری استفاده کرد. (yasak) نام دیگر مالیات سالیانه بود که هر تنها بوسیله پوشت حیوانات باید پرداخت می‌شد و هر مرد بالاتر از ۱۸ سال اهل سیبری مجبور به پرداخت آن بود.

همانطور که خواندید، انواع مختلفی از کالا و پول در قدیم برای تجارت استفاده می‌شد تا به امروز رسیده‌ایم که تقریباً در تمام دنیا از همین پول‌های کاغذی رایج استفاده می‌شود. از همین رو تبادل واحدهای پول مختلف دنیا و همچنین تجارت بر پایه ارزهای الکترونیکی رواج فراوانی یافته است.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی