تبلیغ شماره 1

ما به خرید طلا به عنوان یک راه برای بین‌المللی کردن دارایی‌ها نگاه می‌کنیم. منظور ما از سرمایه‌گذاری روی طلا هم می‌تواند نگه داشتن آن در خانه و در صندوق شخصی و هم سپردن آن به یک کارگزار قابل اعتماد باشد. افراد زیادی در کشور ما وجود دارند که به عنوان یک دخیره یا سرمایه روی طلا و به خصوص سکه‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. سکه طلای رایج در کشور ما با نام سکه بهار آزادی شناخته می‌شود. اما آیا تا امروز به این قضیه فکر کرده‌اید که سکه‌های طلا در کشورهای دیگر دنیا به چه شکل و شمایلی هستند یا نام آن‌ها چیست؟ در ادامه به معرفی چند سکه طلای معروف برای بین‌المللی کردن دارایی‌ها می‌پردازیم

 

سکه عقاب‌های طلایی آمریکا

اگرچه عقاب‌های طلایی آمریکا در ایالت متحده بسیار محبوب است اما در خارج از آمریکا چندان مشهور نیست. برای مثال پیدا کردن عقاب‌های طلایی در هنگ کنگ و سنگاپور که از بزرگترین بازارهای طلا در جهان هستند کاری غیر ممکن است. اما در اروپا و سوییس یا اتریش خریدن سکه طلای آمریکایی را ترجیح می‌دهند. سکه طلای آمریکا مانند سکه طلای کروگررند ۲۲ عیار است، در حالی که سایر سکه‌های طلا که در این مقاله معرفی می‌کنیم ۲۴ عیار هستند و بنابراین اندازه آنها کوچک‌تر خواهد بود. در حالی که خرید و ذخیره کردن طلای آمریکا در خاک این کشور بسیار آسان است اما چندان مورد پسند سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار نگرفته است.

 

سکه طلای آفریقای جنوبی معروف به کروگررند

کراگررند (Krugerrand)  سکه طلای اصل است و به دلیل سابقه تاریخی که دارد همچنان نزد سرمایه‌گذاران بازار طلا محبوب مانده است. اولین ضرب سکه نزدیک به ۵۰ سال قبل و به منظور عرضه در بازار طلای آفریقا صورت گرفت. هر سکه در آن زمان حدود ۰/۹۱۶۷ طلا داشت – مساوی با عقاب طلایی آمریکا – و وزن کل سکه حدود ۱/۱ اونس بود. این ایده کروگررند بود که از سکه طلا به عنوان وجه برای مبادله استفاده شود.

 

کانگوروی استرالیایی

نزدیکی استرالیا به آسیا سبب شده سکه‌های طلای استرالیا معروف به کانگوروهای استرالیایی برای سرمایه‌گذاران آسیایی که به سکه‌های طلای دیگر مانند پاندای چینی اعتماد ندارد به اولین انتخاب تبدیل شود. سکه طلای استرالیایی تنها سکه‌ای است که هرساله طراحی آن تغییر می‌کند. در هر سکه ۰/۹۹۹۹ طلا به کار رفته و در سال ۲۰۱۱ که ضرابخانه‌ی پرث سکه‌ طلای یک تنی ضرب کرد به صدر اخبار دنیای سکه رسید.

 

فیلارمونیک اتریشی

سکه طلای اتریشی معروف به فیلارمونیک اتریشی یکی از زیباترین سکه‌های طلا در جهان است که هم به صورت طلا و هم نقره ضرب می‌شود. با وجود اینکه فیلارمونیک در آسیا طرفداران زیادی ندارد، اما در آمریکا و اروپا حسابی معروف است. هر چند که این سکه طلا بین معامله‌گران آمریکایی محبوب است اما محبوبیت آن در این کشور کمتر از سکه عقاب‌های طلایی آمریکا و برگ افرای کانادایی است.

 

برگ افرای کانادایی

برگ افرا استانداردترین طلا در بین سکه‌های طلا را ارائه می‌کند. برگ افرای کانادایی حدود ۲۵ سال قبل به عنوان دومین سکه طلا ضرب شد و جایگزین سکه‌ی طلای افریقای جنوبی (کراگررند) شد که به واسطه‌ی آپارتاید بسیار کمیاب شده بود.  و همین نقطه آغاز، تاثیر به سزایی در محبوبیت این سکه داشته است. برگ افرا یکی از خالص‌ترین سکه‌های طلا است که حدود ۰/۹۹۹۹ طلا دارد البته سکه‌ای که ضرابخانه سلطنتی کانادا ضرب می‌کند نسبت به سکه‌ای که در آمریکا ضرب می‌شود از نظر بین‌المللی پذیرش بیشتری دارد.

 

سکه طلای بریتانیا

سکه طلای بریتانیا از سال ۱۹۸۷ توسط ضرابخانه سلطنتی ضرب می‌شود. این ضرابخانه از سال ۱۹۹۷ به ضرب سکه نقره هم اقدام کرده است. سکه طلای بریتانیایی حاوی یک اونس طلا به ارزش اسمی ۱۰۰ پوند می‌باشد و همچنین به صورت نیم سکه، ربع سکه و یک دهم سکه با ارزش اسمی به ترتیب ۵۰ پوند، ۲۵ پوند و ۱۰ پوند نیز ضرب می‌شود. در سال ۲۰۱۳ سکه‌ی طلای بریتانیایی در ابعاد ۵ اونسی به ارزش ۵۰۰ پوند و یک بیستم اونسی به ارزش ۵ پوند معرفی شد.

 

سکه‌ی طلای چینی معروف به پاندای طلایی

پاندای طلایی چینی به طور رسمی از سال ۱۹۸۲ توسط ضرابخانه‌ی جمهوری خلق چین معرفی شد و هر سال طراحی آن تغییر می‌کند. همچنین سکه پاندای نقره‌ای هم با همان طرح مشابه سکه طلا ضرب می‌شود. پاندای طلایی حاوی ۰/۹۹۹ طلای خالص است که از سال ۲۰۱۶ در اندازه های ۰/۹۶۴۵ اونس، ۰/۴۸۲۳ اونس، ۰/۲۵۷۲ اونس، ۰/۰۹۶۵ اونس و ۰/۰۳۲۲ اونس با ارزش اسمی به ترتیب ۵۰۰ یوان، ۲۰۰ یوان، ۱۰۰ یوان، ۵۰ یوان و ۲۰ یوان عرضه می‌شود. همچنین اندازه‌های ۵ اونسی و ۱۲ اونسی نیز به آن اضافه شده است.

 

سکه طلای مالزیایی

سکه طلای مالزیایی با نام  The Kijang Emas از سال ۲۰۰۱ توسط ضرابخانه سلطنتی مالزی ضرب می‌شود. مالزی دوازدهمین کشوری است که به ضرب سکه طلای مخصوص خود اقدام کرده است. سکه طلای مالزی با درصد خلوص ۰/۹۹۹ یکی از خالص‌ترین سکه‌های طلا به شمار می‌رود که در اندازه‌های یک اونسی، ۱/۲ و ۱/۴ اونسی به ترتیب با ارزش ۲۰۰ رینگیت ، ۱۰۰ رینگیت و ۵۰ رینگیت مالزی عرضه می‌شود. قیمت خرید و فروش این سکه‌ی طلا توسط میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین می‌شود.

 

سکه طلای روسیه

سکه‌ طلایی و نقره ای روسی منقش به تصویر سنت جورج فاتح توسط بانک مرکزی روسیه ضرب می‌شود. سکه‌ی طلا که ۵۰ روبل روسی ارزش اسمی دارد از سال  ۲۰۰۶ و سکه ی نقره ای که ۳ روبل ارزش دارد از سال ۲۰۰۹ عرضه می‌شوند. درصد خلوص طلای روسی معادل ۹۹/۹٪‌ است، این یعنی ۷/۷۸ گرم طلا در آن به کار رفته است. روسیه همچنین به ضرب سکه طلای ۱۰۰ روبلی اقدام کرده است که حدود ۱۵/۵۵ گرم طلای خالص را شامل می‌شود.

 

سکه طلای سوئیسی

سکه‌ی طلای سوئیسی که به طور غیر رسمی به آن Vreneli نیز گفته می‌شود طی سال‌های ۱۸۹۷ تا ۱۹۳۶ و ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ در سوئیس ضرب شد. این سکه با ارزش اسمی ۱۰ ، ۲۰ و ۱۰۰ فرانک سوئیس و با درجه خلوص ۹۰٪ ضرب شد. در سکه ۲۰ فرانکی ۵/۸۰۵ گرم طلای خالص و در سکه‌ی ۱۰ فرانکی  ۲/۹ گرم طلای خالص بکار رفته است.

 

 

 

منبع:

 صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی