تبلیغ شماره 1

وقتی صحبت از پس‌انداز به میان می‌آید، مردم کم می‌آورند. معمولا صحبت درمورد پس‌انداز کردن، از انجام آن بسیار راحت‌تر است. همه می‌دانیم که پس‌انداز کردن در مدت‌‌زمان طولانی کار هوشمندانه‌ای است. ولی با این وجود بسیاری از ما هنوز در این کار مشکل داریم. پس‌انداز کردن نسبت به صرفه‌جویی ساده، مزیت‌های زیادی دارد. اما در عین حال دشواری‌هایی نیز به همراه دارد. از این رو برخی افراد تمایلی به پس‌انداز پول ندارند.

 

وضعیت پس‌انداز شما چگونه است؟

با توجه به شرایط مالی خود، پس‌انداز خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا شما نیز نتوانسته‌اید با پس‌انداز کردن کنار بیایید؟

برای اینکه به شما کمک کنیم که پس‌انداز خود را بسنجید و پاسخی برای سوال بالا داشته باشید، هفت علامت هشدار دهنده را گردآورده ایم که اگر در شما وجود دارند، بهتر است در مسیر دخل و خرج خود تغییراتی صورت دهید و شروع به صرفه‌جویی کنید.

 

حساب مخارج خود را ندارید و نمی‌دانید چه‌قدر خرج می‌کنید

ممکن است شما به خوبی بدانید که در هر ماه چقدر پول به‌دست می‌آورید، ولی راجع به اینکه چقدر صرف مخارجی مانند قهوه، تاکسی، حق اشتراک روزنامه، پیک و … می‌کنید، نظری نداشته باشید. بهتر است بدانید که مقدار پولی که خرج می‌کنید، همواره بیشتر از آن است که فکرش را بکنید و خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که شما را در کاهش این هزینه‌ها یاری می‌کنند.

برای اینکه بفهمید دقیقا در کجا بیش از آنچه تصمیم دارید خرج می‌کنید، یک یا دو ماه خریدهای خود را ثبت کنید. برای این کار می‌توانید مخارج را در یک دفترچه یادداشت کنید و یا از یکی از اپلیکشین‌های مدیریت هزینه‌ها مانند Mint، Personal Capital یا Level Money استفاده نمایید.

 

 هدفی برای پس‌انداز ندارید

اگر ندانید که دقیقا چه هدفی دارید، به جایی که می‌خواهید نمی رسید. درباره اینکه می‌خواهید آینده‌ شما چگونه باشد، فکر کنید و سپس اهداف خود را از پس‌انداز مشخص کنید. مثلاًً  اینکه دلتان می‌خواهد یک خانه تفریحی داشته باشید، تصمیم به بچه‌دار شدن گرفته‌اید و یا می‌خواهید به مسافرت بروید؛ سپس حساب کنید که برای این مخارج در آینده چقدر و برای چه مدت باید پس‌انداز کنید و پس از آن هر هفته یا هر ماه مقدار مشخصی پول کنار بگذارید.

 

چک را با چک پاس می‌کنید

اگر به‌ندرت اتفاق می‌افتد که چک‌های شما به‌موقع پاس شود و اغلب اوقات قرض را با قرض می‌پردازید، این مسئله ایجاد یک پس انداز قابل توجه را تقریباً غیرممکن می‌سازد.

 

در این موقعیت شما باید یا درآمد خود را افزایش دهید و یا کمتر خرج کنید. ساده‌ترین راه برای افزایش درآمد، درخواست افزایش حقوق است. همچنین می‌توانید با انتخاب یک کار پاره‌وقت و تحمل سختی‌های جانبی آن برای خود یک منبع درآمد جدید ایجاد کرده و دریافتی آن را برای پس‌انداز نگه دارید.

اگر تصمیم دارید کمتر خرج کنید، با مطالعه راهکارهای پس انداز پول توسط کسانی که نصف درآمدشان را پس انداز می کنند شروع کنید.

 

 پس‌انداز برای دوران بازنشستگی خود را به تعویق می‌اندازید

شاید تصور کنید که تا فرارسیدن دوران بازنشستگی زمان زیادی دارید، ولی بازنشستگی زودتر از آن‌چه که فکرش را بکنید به سراغ شما می‌آید. هرچه برنامه‌ریزی آن را بیشتر عقب بیندازید، به شما نزدیک‌تر می‌شود.

ساده ترین راه برای شروع این است که از طرح های مختلف دوران بازنشستگی از جمله طرح ۴۰۱k (قرارداد های معوقه یا نقدی)، طرح های خصوصی یا دولت پشتیبان استفاده کنید و از همه مزایای آن بهره‌مند شوید. می‌توانید برای اطلاع از طرح‌های زیادی که برای این دوران درنظر گرفته شده را در صفحه معرفی طرح‌های بازنشستگی سازمان بازنشستگی کشوری، بخوانید.

 

 

تاکنون سرمایه‌گذاری نکرده‌اید

اگر احساس می کنید پول کافی برای شروع یک سرمایه‌گذاری ندارید، صرفه جویی شما به اندازه کافی نیست.

سرمایه گذاری یکی از مؤثرترین راه‌های ایجاد ثروت است و بر خلاف باور عموم مردم، برای شروع یک سرمایه گذاری به پول زیادی نیاز نیست. اپلیکیشن‌های زیادی از جمله Acorns در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که به کمک آن می‌شود با پول خرد هم سرمایه‌گذاری خود را شروع کرد. این اپلیکیشن، هزینه خریدها را به نزدیک‌ترین مقدار دلار به سمت بالا گرد کرده و به طور خودکار پول خرد را هم ذخیره نموده و به کار می‌اندازد.

اپلیکیشن‌های دیگری همچون خدمات سرمایه‌گذاری اتوماتیک یا Robo- Advisor  هم وجود دارند که ادعا دارند سرمایه‌گذاری را ساده می‌کنند.

 

پس‌انداز و صرفه جویی

عادات خرج کردن خود را تجزیه و تحلیل کنید و جاهایی را که می‌توانید مخارج خود را متوقف کرده و پول خود را پس انداز کنید، بشناسید تا بتوانید مانده حساب‌های خود را به‌طور کامل پرداخت کنید.

اگر در حال حاضر  بدهی بانکی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که کارت‌های بانکی خود را کنار گذاشته و تنها با پول نقد مخارج خود را بپردازید. به این صورت می‌توانید برنامه دخل و خرج  خود را مدیریت کنید.

 

برای روز مبادا چیزی پس انداز نکرده‌اید

زندگی همیشه روی برنامه جلو نمی‌رود. ممکن است کار خود را از دست بدهید، یک موقعیت پزشکی اورژانسی پیش آید یا اتومبیل شما خراب شود. بنابرین مهم است که پس‌اندازی برای روز مبادا داشته باشید.

اگر به سرمایه‌ اضطراری خود اولویت نمی‌دهید، یعنی به اندازه کافی پس انداز نمی‌کنید. Dave Ramsey که یک  کارشناس سرمایه‌گذاری شخصی است، پیشنهاد می‌کند که قبل از  مقروض شدن شروع به سرمایه‌گذاری اضطراری کنید. دلیلش این است که اگر یک خرج غیرمنتظره یا اضطراری پیش آمد، مجبور نشوید با قرض کردن آن‌ را بپردازید. او توصیه می‌کند که هم‌ اکنون برای پس انداز یک مبلغ مشخص هدف‌گذاری کنید. شاید این مبلغ مقدار ایده آلی برای سرمایه اضطراری نباشد، ولی می‌تواند به‌ عنوان یک پشتوانه موقتی کافی، تا زمانی که قرض های خود را پرداخت کنید، عمل کند.

وقتی که بدهی‌های خود را پرداخت کردید، می‌توانید یک پس‌انداز گستره‌تر را که طبق توصیه کارشناسان بتواند هزینه‌های سه تا شش ماه زندگی شما را پوشش دهد، شروع کنید.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی