تبلیغ شماره 1

همه ما از کودکی با واحد پول رسمی کشورمان آشنا هستیم و حتی بسیاری از ما، در نوجوانی سعی داشتیم علاوه بر پایتخت کشورها، واحد پول رسمی کشورها را هم به خاطر بسپاریم. اما شاید تا کنون به این موضوع فکر نکرده باشیم که آیا همه کشورهای دنیا دارای واحد پول رسمی مخصوص به خود هستند یا خیر؟ باید این نوید را به شما بدهیم که زندگی در کشوری که واحد پول مستقل دارد فارغ از ارزش پول، آرزوی مردم برخی از کشورهای جهان است و ما در ایران به عنوان کشوری که واحد پول مستقل دارد، جزو افراد خوش‌شانس هستیم.

اگر بخواهیم واضح‌تر به این موضوع بپردازیم، در حال حاضر برخی از کشورها، مجبور به استفاده از واحدهای پول رسمی کشورهای پیشرفته‌ای مانند پوند انگلستان، دلار آمریکا یا یورو هستند؛ برخی کشورهای دیگر هم از چند ارز رایج جهان برای مبادلات اقتصادی استفاده می‌کنند. اکنون بیایید با کشورهایی که واحد پول رسمی و مستقلی ندارند و از یک ارز خارجی یا واحد پول رسمی یکی از کشورهای پیشرفته بهره می‌گیرند، آشنا شویم و درباره این که کدام ارز معتبر در کدام کشورهای جهان استفاده می‌شود، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

 

کشورهایی که از پوند انگلستان استفاده می‌کنند

اسکاتلند یکی از آن کشورهایی است که از پوند استرلینگ بریتانیا استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۴، یک همه‌پرسی رسمی برای استقلال این کشور از انگلستان صورت گرفت، که در نهایت با بیش از ۵۰ درصد رای منفی، به نتیجه نرسید و مردم این کشور ترجیح دادند بخشی از انگلستان باقی بمانند. واحد پول رسمی اسکاتلند همان پوند استرلینگ است، که واحد پول پادشاهی بریتانیا به حساب می‌آید.

 

 

کشورهایی که از دلار استفاده می‌کنند

در حال حاضر، دلار آمریکا بیش‌ترین استفاده را در میان ارزهای مختلف جهان دارد. بسیاری از کشورها به عنوان یک ارز معتبر و قابل قبول در همه نقاط دنیا، از دلار آمریکا استفاده می کنند. کشورهای اکوادور، تیمور شرقی، السالوادور، جزایر مارشال، میکرونزی، پالائو، تورکس و کایکوس، جزایر ویرجین و زیمباوه، از جمله کشورهایی هستند که واحد پول رسمی مستقلی ندارند و از دلار آمریکا بهره می‌گیرند. این کشورها کنترل و مدیریت سیستم مالی خود را ندارند و همه سیاست‌های پولی آن‌ها بستگی به سیاست‌های پولی تعیین شده در صندوق فدرال واشنگتن دارد.

استفاده از دلار در اکوادور و السالوادور، در سال ۲۰۰۰ میلادی به تصویب رسید و دیدگاه مدافعان واحد پول دلار در این کشورها، آن بود که استفاده از چنین ارزی باعث جلوگیری از بحران‌های اقتصادی و حملات کشورهای پیشگامی همچون مکزیک و آرژانتین خواهد شد.

در میان این کشورها، زیمباوه یک مورد واقعا خاص است. این کشور علاوه بر آن که از دلار آمریکا به عنوان ارزی رسمی استفاده می‌کند، از ۷ ارز دولتی دیگر هم به عنوان وجه قانونی کشور خود بهره می‌گیرد. این کشور در سال ۲۰۰۹ تصمیم به رها کردن پول خود و استفاده از ۸ ارز دولتی از جمله دلار آمریکا، رندای آفریقای جنوبی، پولای بوتسوانا، پوند استرلینگ بریتانیا، دلار استرالیا، یوآن چین، روپیه هند و ین ژاپن را به عنوان وجه قانونی در کشور خود تصویب کرد.

 

 

کشورهایی که از یورو استفاده می‌کنند

یورو واحد پول رسمی اتحادیه اروپا است که علاوه بر کشورهای اروپایی، اغلب همسایگان این اتحادیه هم از آن بهره می‌گیرند. کشورهای آندورا، موناکو، مونته‌نگرو، سن مارینو و واتیکان، از جمله کشورهایی هستند که خارج از اتحادیه اروپا، از یورو استفاده می‌کنند. هر چند تغییر ارز برای کشورهای نام‌برده با دشواری همراه بود، اما شرایط اقتصادی آن‌ها را بهبود بخشید.

در حال حاضر، واحد پول رسمی و قطعی کشورهای اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا، یورو است. کمیسیون اروپا از سال ۱۹۲۰ به دنبال راه‌هایی بود که بتواند نوسانات ارزی بین کشورهای مختلف خود را تثبیت کند. این بحث در اواخر دهه ۱۹۶۰ به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت و پس از بالا و پایین‌های فراوان، بالاخره واحد پولی یورو در سال ۱۹۹۹ به طور رسمی راه‌اندازی و در سال ۲۰۰۲ اسکناس‌ها و سکه‌های یورو وارد بازار شد.

در حال حاضر، معیارهای گسترده‌ای برای پیوستن به واحد پولی یورو وجود دارد، اما تا کنون هیچ یک از معاهدات اروپایی در خصوص ترک آن اظهار نظری نداشته‌اند؛ این بدان دلیل بود که پس از بحران‌های مالی در سال ۲۰۰۸، کشورهای اروپایی تحت فشار شدید اقتصادی قرار داشتند.

در حال حاضر ۱۸ کشور با جمعیتی حدود ۳۳۰ میلیون نفر از واحد پول یورو استفاده می‌کنند و همه این کشورها به بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت متصل هستند.

 

 

دلار کارائیب شرقی واحد پول مشترک کدام کشورها است؟

در سال ۱۹۷۶ دلار کارائیب شرقی جانشین دلار بریتانیای هند شد. تمامی کشورهای حوزه کارائیب شامل آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، گرانادا، سنت کیتس و نوویس، سنت لوسیا و سنت وینسنت و در آخر گرانادین، از این واحد پول رسمی بهره می‌گیرند. البته جزایر ویرجین بریتانیا در این محدوده از دلار آمریکا استفاده می‌کند. مسوولیت کنترل این واحد پولی بر عهده بانک مرکزی شرق دریای کارائیب است.

 

فرانک سی اف ای برای کشورهای آفریقایی

فرانک سی اف ای واحد پول رسمی مورد استفاده در برخی مناطق قاره آفریقا است و توسط خزانه‌داری فرانسه ضمانت می‌شود. این واحد پول از سال ۱۹۴۵ راه‌اندازی شده است.

 

نرخ این ارز در مقایسه با نرخ یوروی اروپا ثابت است و ۱۴ کشوری که از این ارز بهره می‌گیرند، به طور همزمان می‌توانند از ارز یورو هم استفاده کنند. هر چند نرخ این دو ارز با یکدیگر برابرند، اما دارای اعتبار مالی متفاوتی هستند.

در حال حاضر کشورهای بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه بیسائو، مالی، نیجر، سنگال و توگو از فرانک سی اف ای آفریقای غربی و کشورهای کامرون، آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، گینه استوایی و گابون، از فرانک سی اف ای آفریقای مرکزی بهره می‌گیرند. این کشورها در مجموع ۱۴ کشوری هستند که می‌توانند از یورو هم استفاده کنند.

 

 

واحد پول رسمی در سایر کشورها

هر چند که برخی از کشورها، به صورت رسمی می‌توانند از ارز سایر کشورها به عنوان واحد پول کشورشان بهره گیرند، برخی کشورها هم به طور رسمی یا غیررسمی، اجازه تجارت با ارزهای خارجی دیگر را در کنار واحد پول رسمی کشور خود صادر کرده‌اند.

مثلا ساکنان کشورهای بلیز و کره شمالی می‌توانند از دلار آمریکا هم در مبادلات خود استفاده کنند. مردم کشور پاناما در آمریکای لاتین هم به دلیل قرارگیری در کانال پاناما و دارا بودن ارتباطات تجاری گسترده با ثروتمندترین کشورهای جهان از سال ۱۹۰۴ امکان استفاده از دلار آمریکا را دارند.

واحد پولی بسیاری از کشورها هم به واحد پولی کشورهایی که تبادلات اقتصادی بالایی با یکدیگر دارند، متصل شده است. مثلا دلار هنگ کنگ از سال ۱۹۸۳ به پوند انگلستان و دلار آمریکا متصل است. هنگ کنگ دارای ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در ذخایر ارزی خارجی است.

یوآن چین هم از سال ۲۰۰۵ به دلار آمریکا متصل و به عنوان یک ارز مدیریتی شناخته شد.

به این ترتیب، در دنیا علاوه بر این که برخی کشورها دارای واحد پول رسمی و اختصاصی خود هستند، برخی دیگر از واحد پول سایر کشورها بهره می‌گیرند و سیستم اقتصادی مستقلی ندارند. همچنین برخی کشورها نهم می‌توانند از چندین واحد پول رسمی به طور همزمان بهره گیرند.

 

 

 

  نویسنده :

رها واعظی

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی