تبلیغ شماره 1

پس از انتخابات آمریکا بازار طلا سقوط کرد؛ اما پس از گذشت پنج ماه از سال ۲۰۱۷ این فلز زرد ۱۰/۵ درصد رشد قیمت داشت و تبدیل به یکی از بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال جاری شد. با وجود اینکه چشم‌انداز اقتصادی ایالت متحده نسبت به ۱۲ ماه پیش بسیار روشن‌تر است، اما اگر بخواهیم به دقت وضعیت اقتصادی را بررسی کنیم اوضاع خیلی هم امیدبخش نیست. سوابق گذشته در مورد نوسانات قیمت طلا نشان می‌دهد در زمان عدم اطمینان و ریسک اقتصادی عملکرد قابل قبولی داشته است. در ادامه به ۷ نشانه نگران کننده اشاره می‌کنیم که ممکن است پیش روی اقتصاد باشد.

نرخ بهره همچنان در پایین‌ترین میزان در چند سال اخیر قرار دارد

در پی بحران‌های مالی، ایالت فدرال تصمیم گرفت نرخ بهره وجوه فدرالی را به صفر درصد کاهش دهد. این سیاست نرخ بهره صفر درصد (ZIRP) پیامدهای گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاران محافظه‌کار در پی داشته است. حتی با وجود اینکه فدرال اخیرا نرخ را بالا برده است، اما هنوز در هیچ‌کجا حتی به نرخ بازده ۴ تا ۶ درصدی، که قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ وجود داشت، نزدیک هم نشده است.
دیگر آن روزهایی که افراد پول‌هایشان را در حساب بانکی خود پس‌انداز می‌کردند و شاهد افزایش مقدار پولشان بودند گذشته است. این موضوع همچنین یک معضل برای صندوق‌های بازنشستگی، که وابستگی شدید به کسب بازده از سرمایه‌گذاری‌های کلانی مانند خزانه‌داری ایالت متحده دارند، است.

 

بازدهی اندک اوراق قرضه

یکی از عواقب مستقیم سیاست نرخ بهره صفر درصد، کاهش شدید بازده اوراق قرضه است. اگرچه بازده عملکرد ۱۰ ساله اوراق خرانه‌داری آمریکا در حدود ۶۰ درصد است، اما نسبت به میانگین ۴۰ ساله بسیار پایین‌تر است.
بازده ناچیز، سرمایه‌گذاران را برای کسب بازده بیشتر به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پرریسک‌تر ترغیب کرده، که شامل هجوم سرمایه‌ زیاد به بازار سهام است.

 

سود سهام دیگر مانند قبل نیست

از آنجایی که سیاست نرخ بهره صفر درصد، بازده اوراق قرضه را کاهش داده بود، سرمایه‌گذران به سرمایه‌گذاری روی سود سهام هجوم آوردند تا بتوانند بازده بیشتری کسب کنند. از پیامدهای مستقیم این موضوع می‌توان به بازده شاخص S&P ۵۰۰ (مخفف عبارت Standard and Poor’s index) که فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدیک، اشاره کرد که ۱.۹۱٪ کاهش یافت و در حال حاضر ۳۲٪ پایین‌تر از میانگین بلندمدت آن قرار دارد.
به این ترتیب سرمایه‌گذاری روی سهام به اندازه کافی اشباع شده است و جایگزین مناسبی برای اوراق قرضه نخواهد بود، به خصوص که سود سهام وابسته به میزان رشد اقتصادی هستند.

 

رشد اقتصادی ضعیف

بین سال های ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۷، اقتصاد آمریکا با نرخ متوسط ۷/۳ درصد به طور سالانه رشد کرد. با این وجود در طی ۹ سال گذشته رشد تولید ناخالص ملی آمریکا، تنها ۲/۸ درصد بود. هرچند ترامپ قول داده بود که رشد اقتصادی آمریکا را به دوران اوجش باز می‌گرداند، اما در حقیقت موانع بزرگی برای رشد، مانند بدهی‌های بزرگ، ایجاد کرد.
بنابراین به نظر می‌رسد باید با این حقیقت مواجه شویم که رشد اقتصادی آمریکا در حال از دست دادن حرکتش است.

 

بدهی‌های هنگفت دولت فدرال

از زمان ریاست جمهوری جرج واشنگتن تا جرج دبلیو بوش، بدهی‌های دولت فدرال از ۰ دلار به ۹/۲ تریلیون دلار رسید. اما از سال ۲۰۰۸، بدهی‌های دولت آمریکا به رقم ۱۹/۸۵ تریلیون دلار، یعنی ۱۱۶ درصد افزایش در طی فقط ۸ سال، رسید.

 

بودجه پروژه‌های دفاتر غیر حزبی کنگره (CBO) را که در حدود ۱۰ تریلیون دلار است، هم باید در طی ده سال آتی به بدهی‌های دولت آمریکا اضافه کنیم؛ همچنین هزینه‌های خدمات که باعث می‌شود بدهی‌های دولت آمریکا در ۱۰ سال آینده سه برابر شود.

 

دلار ۸۷٪ از ارزش خود را از دست داده است

دلار آمریکا ممکن است که ارزشش در برابر برخی از ارزها مانند یورو و ین افزایش یافته باشد، اما در حقیقت قدرت خرید آن در طی ۵۰ سال گذشته ۸۶/۵ درصد کاهش یافته است. در ده سال گذشته این کاهش قدرت خرید، بیش از پیش احساس شده است.

 

ما با یک بازار رو به افول مواجه هستیم

در ماه مارس سهام‌های عادی، هشتمین سال متوالی افزایش ارزش خود را جشن گرفتند که در نوع خود، دومین دوره طولانی افزایش ارزش سهام در تاریخ آمریکا بود. اما نکته منفی اینجا است که افزایش ارزش سهام از مدت میانگین همیشگی بالاتر رفته و احتمال اینکه رشد آن متوقف شود یا حتی با کاهش ارزش مواجه شویم، بسیار زیاد است. شاید وقت آن رسیده است که مقداری از پولمان را از بازار سهام خارج کنیم.

با وجود همه‌ این مطالبی که عنوان شد، سوال اصلی اینجا است که پس سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند از ارزش دارایی‌های خود در مقابل عواقب منفی و روندهای ناسالم محافظت کنند؟
شاید وقت آن رسیده که طلا را به سبد سهام خود اضافه کنید. با وجود بازده پایین اوراق قرضه، اشباع شدن بازار سهام و چشم‌انداز نه چندان اقتصادی، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری روی طلا کار هوشمندانه‌ای باشد.
شمش طلا طی قرن‌ها ثابت کرده است که بر خلاف دلار، یک ذخیره ارزشمند و یک ابزار حفظ ثروت قابل اعتماد است. در صورت فروش سهام طلا می‌تواند تضمین سود سبد سهام باشد.
حتی اگر بازار همچنان به رشد موقتی خود ادامه دهد، طلا هم رشد خواهد داشت. از اواخر سال ۲۰۱۵ تا کنون، طلا از از شاخص سهام S&P 500 در حدود ۳۰ درصد عملکرد بهتری داشته است.
اگر ۵ تا ۱۰ درصد از دارایی‌ خود را روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، می‌تواند به خنثی‌کننده بحران‌های مالی سبد سهام شما تبدیل شود و در شرایط کنونی قطعا این کار می‌تواند کاملا منطقی و هوشمندانه باشد.

 

 

  نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی