تبلیغ شماره 1

بررسی اینکه افزایش شاخص دلار آمریکا چه تاثیری بر قیمت کالا‌ها دارد، در اقتصاد کنونی حائز اهمیت است. شاخص دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای رایج جهانی در کمتر از دو سال گذشته، از زیر ۸۰ به بالای ۹۸ رسیده است و بخش بزرگی از این افزایش در بین ماه‌های می ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ رخ داده است. این واحد پولی وارد مرحله تثبیت و بالاترین سطح خود، یعنی ۱۰۰ رسیده است. دلایل بسیار زیادی برای افزایش شاخص دلار در ایالات متحده، که یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان است، وجود دارد. این کشور نسبت به جمعیتی که دارد از اقتصاد پر قدرتی بهره‌مند است. حتی با وجود اینکه کمتر از ۵ درصد جمعیت جهان هم در مرزهای آمریکا زندگی می‌کنند، همچنان قدرت اقتصادی خود را حفظ کرده است.

 

دلار، به عنوان ذخیره‌ ارز‌های جهانی عمل می‌کند، به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان به خاطر ثبات سیاسی و اقتصادی آمریکا، دلار را  به عنوان بخش مهمی از ذخایر خود به کار می‌برند. قدرت دلار به دلیل رشد متعادل آن در ایالات متحده است؛ در حالی که رشد ارزهای اروپا و چین که بیشترین رشد اقتصادی را در سال‌های گذشته در بین کشورهای جهان تجربه کرده، همچنان پایین است. زیربنای اقتصاد چین از تولیدات سنگین به سمت اقتصاد مبتنی بر مصرف‌کننده تغییر یافته است و میزان تورم در این کشور رشد درصدی آن را سخت‌تر کرده است. میزان رشد درصدی چین، توانایی حفظ اقتصاد وسیع آن را غیر ممکن می‌سازد.  قدرت نسبی اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با کشورهای دیگر، به دلار قدرت بیشتری می‌دهد.

 

عملکرد شاخص دلار در بازار های جهانی

ظهور بازار خرسی در قیمت کالاها باعث حمایت و تقویت بیشتر شاخص دلار شده است. ایالات متحده مصرف کننده‌ اصلی مواد خام با قیمت‌های پایین است و از این روش به عنوان اهرمی برای پیشرفت اقتصاد خود استفاده می‌کند. در زمان افزایش شاخص دلار، کشورهایی که به درآمد فروش کالاها وابسته هستند، از قیمت‌های پایین محصولات خود متحمل ضرر شدند. کانادا، استرالیا، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای تولید‌‌ کننده‌ کالا، مشاهده کرده‌اند که با کاهش قیمت مواد خام نرخ ارز آن‌ها هم پایین آمده است.

 

برتری مثبت دیگری که دلار دارد، نرخ نسبی پرداخت بهره‌ آن نسبت به سایر ارزهای جهانی است. برای اولین بار در ۹ سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ بهره‌ کوتاه مدت را افزایش خواهد داد. بانک فدرال رزرو هم اعلام کرد که هدف آن‌ها این است که این میزان نرخ‌ها‌ی بالا را برای ماه‌های آینده هم در نظر بگیرد. نرخ بهره‌ کوتاه مدت در ایالات متحده، بعد از بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸ به زیر صفر رسیده بود. برنامه‌ رشد اقتصادی آمریکا دیگر از این سیاست پولی تطبیقی حمایت نمی‌کند. همان‌طور که از دلار به عنوان فرصتی برای رشد سرمایه در زمان ارزش بالای آن نسبت به سایر ارزهای جهانی در ماه می ۲۰۱۴ استفاده شد، افزایش نرخ بهره هم برای حمایت از سهامداران در دستور کار قرار گرفت.

 

تاثیر افزایش و کاهش شاخص دلار بر اقتصاد جهانی

ارزها نسبت به سایر دارایی‌ها در معرض نوسان‌های کمتری قرار دارند. وظیفه‌ بانک مرکزی، حفظ بازار در وضعیتی ثابت و انعطاف‌پذیر است. از آنجایی که بازارهای ارز از بیشترین نفوذ و قدرت برخوردار هستند، نرخ بهره یک عامل کلیدی در میزان ارزش نسبی ارز است. در حال حاضر سیاست بانک مرکزی، افزایش نرخ دلار در سراسر جهان است. افزایش تقاضا و عرضه، شالوده محکمی برای تقویت ارزش دلار ایجاد می‌کند. با توجه به ارتباط معکوس بین دلار و قیمت کالاها این انتظار می‌رود که روند نزولی قیمت کالا‌ها در چند ماه آینده ادامه پیدا کند. وقتی قیمت کالاها به نقطه‌‌‌ای برسد که تولیدات و موجودی کاهش پیدا کند، در نهایت قیمت‌ها هم بهبود می‌یابد و به سطح پایینی می‌رسد. با توجه به اینکه قیمت اسمی مواد اولیه  از سال ۲۰۰۰ افزایش پیدا کرده است، احتمال حرکت نزولی در ماه‌های آینده برای آن وجود دارد. دلار به هزاران دلیل از ارزش بالایی برخور‌دار است و احتمال دارد نرخ آن در ماه‌های آینده بالاتر هم برود. قیمت کالا‌ها در حال ورود به پنجمین سال بازار خرسی است و به احتمال زیاد همان‌طور که شاخص دلار افزایش می‌یابد، قیمت کالاها همچنان روند نزولی خود را طی خواهد کرد.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی