تبلیغ شماره 1

موفقیت مالی و دست­یابی به آرزوهای فردی در زندگی، نیازمند سرمایه‌گذاری است. بدون سرمایه‌گذاری بخشی از توانایی‌های شما بلااستفاده باقی می‌ماند و امکانات موجود را به نحوی نامطلوب به‌کار می‌گیرید. بنابراین اگر به دنبال آینده‌ای درخشان برای خود و خانواده‌تان هستید، هرچه سریع‌تر به این عرصه وارد شوید. البته باید به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری فرآیندی ساده و در عین حال دقیق است.

به این معنا که گام‌های اصلی این فرآیند بسیار آسان و قابل فهم بوده و نیاز به دانش ویژه و تخصص عجیب و غریبی ندارد؛ چراکه تمام انسان‌ها بنا بر طبیعیت درونی خود از راز و رمز سرمایه‌گذای آگاه هستند. با این حال اجرای این گام‌های اصلی و پیاده‌سازی دقیق مسیر ممکن است اندکی دشوار باشد. به همین دلیل، در ادامه از پنج مرحله ضروری و بنیادی برای سرمایه‌گذاری سخن گفته شده است. به‌طور طبیعی، برای آگاهی از جزئیات و اخذ تصمیمات مشخص، باید به متخصصان مالی مراجعه و از آنها مشاوره بگیرید.

 

۱- پیش از آغاز سرمایه‌گذاری حداقل‌ها را تأمین کنید

پیش از اینکه دارایی‌های خود را به فرآیند سرمایه‌گذاری اختصاص دهید، باید از وجود حداقل‌های مالی برای اداره زندگی مطمئن باشید. به‌طور مثال وضعیت سکونت، درآمد ماهانه و پس‌انداز ضروری خود را بازبینی کنید. متخصصان عموماً توصیه می‌کنند که پیش از آغاز کار، از وجود ذخیره کافی برای ۶ تا ۱۲ ماه اطمینان حاصل کنید. به این معنا که بتوانید بدون کار کردن و در شرایط زیان سرمایه، چنین مدتی را دوام آورده و هزینه‌های زندگی را تأمین کنید.

 

۲- جایگاه آتی خود را مستحکم کنید

در کنار نیازهای کوتاه‌مدت، پیش از آغاز سرمایه‌گذاری به نیازهای بلندمدت نیز توجه داشته باشید. برای تأمین این‌گونه مبالغ بهترین کار تکیه بر بیمه‌های بازنشستگی یا حساب‌های بیمه‌ای خاصی است که از طریق پرداخت‌های ماهانه آینده شما را تضمین می‌کنند. ضرورت این گام از آن جهت است که شاید خطرات موجود در طی فرآیند سرمایه‌گذاری به نابودی سرمایه شما بینجامد. این بخشی از بازی است و شما نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کنید. از این‌رو با خرید بیمه بازنشستگی مناسب، در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، امکان زندگی متعادل و آرام همچنان حفظ خواهد شد.

 

۳- از صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز کنید

ورود مستقیم به بازار و خرید کالاهای سرمایه‌ای ریسک بسیار بالایی دارد. جزییات مرتبط با این بازارها بسیار زیاد هستند و تصمیم درست در آنها مستلزم دانش و تجربه است. از این‌رو به شما توصیه می‌کنیم که پیش از ورود مستقیم به بازار، ابتدا اقدام به خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمایید. در این صندوق‌ها که توسط شرکت‌های معتبر ارائه می‌شوند، ترکیبی از سهام پرریسک و کم‌ریسک در کنار هم قرار گرفته و توسط متخصصان مالی و آگاهان بازار مدیریت می‌شود. به‌طور طبیعی خرید این‌گونه سبدها ریسک بسیار اندکی داشته و گرچه سود آن نیز محدود است، اما به هرحال برای آشنایی با بازار مسیر بسیار مطمئنی محسوب می‌شود.

 

۴- تنوع سبد را همواره مدنظر داشته باشید

پس از طی مراحل آشنایی و کسب تجربه کافی، احتمالاً مایل خواهید بود که مستقیماً وارد بازار شده و خود به معامله بپردازید. در این زمان، مهمترین مسأله حفظ نسبتی معقول میان ریسک و بازده و ایجاد تنوعی مطلوب در سبد سرمایه شما است. به‌طور مثال اگر بنا دارید وارد بازار سهام شوید، سعی کنید صنایع برتر را بر اساس نرخ مطلوب بازده شناسایی کنید و ریسک آنها را نیز ارزیابی نمایید. آنگاه از هر یک از صنایع مطلوب سهمی را برگزیده و با نسبتی دقیق سبد خود را شکل دهید. البته این کار مستلزم دانش مالی است و از این‌رو، در صورتی‌که تخصص شما با این حوزه بی‌ارتباط است، کمک گرفتن از متخصصان را فراموش نکنید.

 

۵- بلندمدت فکر کنید

متأسفانه دیدگاه بسیاری از افراد در خصوص بازار سرمایه نوعی رویکرد کوتاه‌مدت است. به این معنی که آنها بازار را جایی برای یک شبه پولدار شدن می‌دانند و به همین دلیل با نگاه کوتاه‌مدت سعی می‌کنند در کمترین زمان ممکن به بیشترین سود دست یابند. روشی که نادرستی آن بارها و بارها از طریق نمونه‌های شکست و نابودی سرمایه نشان داده شده است. پیش از آغاز کار نگاه بلندمدت را در ذهن خود تثبیت کنید و آنگاه با توجه به ویژگی‌های بنیادی سهم‌ها (که تشخیص آنها نیازمند یاری گرفتن از تحلیل‌گران مالی است) اقدام به تشکیل سبد سرمایه نمایید. این روش شاید یک‌شبه شما را ثروتمند نکند، اما از یک‌شبه فقیرشدن‌تان هم جلوگیری کرده و ظرف چند سال به‌صورت باورناپذیری بر حجم سرمایه شما می‌افزاید.

 

 

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره۱۶، دی ۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی