تبلیغ شماره 1

شاید ازدواج را به‌توان مهم‌ترین مقطع تأثیرگذار در زندگی افراد نامید. مقطعی که زندگی را به دو دوره پیش و پس از ازدواج تقسیم می‌کند و تمام امور زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از جمله حوزه‌هایی که به صورت جدی در اثر ازدواج تغییر می‌کند، مباحث مالی و برنامه‌ریزی است. هر یک از همسران پیش از ازدواج رویه‌های خاص خود را داشته‌اند و به شیوه خود امور را سر و سامان می‌دادند. اما پس از آغاز زندگی مشترک، این ساماندهی جداگانه دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود و باید در کوتا‌ترین زمان درباره مسائل اصلی به هماهنگی برسند.

طبیعی است که به تأخیر افتادن این عمل‌کرد هماهنگ باعث آسیب‌های جدی شده و زندگی همسران را با دشواری مواجه خواهد ساخت.

 

اما برنامه‌ریزی مالی صرفاً به هماهنگی‌های اولیه و گفتگو منحصر نیست و زن و مرد باید در همان سال­های ابتدایی برای دوران طولانی زندگی مشترک برنامه‌ریزی نمایند. این برنامه‌ریزی بیش از هر چیز معطوف به گام‌های اصلی در زندگی یک زوج است که باید از پیش برای آن‌ها ارزیابی دقیقی فراهم شود. در این‌جا پنج مرحله یا پنج گام اصلی در زندگی مشترک را به شما معرفی می‌کنیم. نکات ارائه شده درباره هر یک از این گام‌ها می‌تواند برنامه‌ریزی را آسان‌تر ساخته و موفقیت را تضمین کند. پس از خواندن این زمان را از دست ندهید و برای گفتگو با همسر خود درباره این موارد برنامه‌ریزی نمایید.

 

۱- گام نخست: برنامه­ریزی برای خرید خانه

خرید محلی دائمی برای سکونت آرزوی بزرگ بسیاری از همسران است و همزمان چالشی جدی برای آن‌ها. موفقیت در تحقق این آرزو، به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی و با توجه به کمبودهای سال­های نخست زندگی مشترک، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تسلط بر فرآیندهای مالی خانواده دارد. بهتر است برای این اقدام عجله نکنید و خرید خانه مطلوب خود را برای دوره‌ای چند ساله مد نظر قرار دهید. استفاده از وام‌های بانکی ممکن است گزینه‌ای مناسب برای شما باشد؛ مشروط بر آن‌که درآمد ماهانه شما برای پوشش دادن به دوران طولانی بازپرداخت این‌گونه وام‌های کافی باشد. البته بهتر است خرید خانه را تا حد امکان با تکیه بر دارایی‌های موجود و بدون تکیه به بدهی‌سازی انجام دهید، اما این توصیه با توجه به شرایط موجود و گرانی بسیار زیاد مسکن ناممکن است. به هر حال، هرگز از دستیابی به این هدف ناامید نشوید. باید به تدریج منابع کافی برای خرید خانه را فراهم کنید و آرام آرام مقدمات را مهیا سازید. شاید این کار سال­ها طول بکشد؛ به همین دلیل بهتر است از مسیر تلاش برای تحقق این آرزو نیز لذت ببرید.

 

۲- گام دوم: برنامه‌ریزی برای تولد فرزندان

کمتر تجربه‌ای را در زندگی می‌توان با پدر و مادر شدن مقایسه کرد. لذت بی‌نظیری که از این طریق نصیب همسران می‌شود باعث تازگی زندگی و احساس شادابی آن‌ها خواهد شد. با این حال، فقدان آمادگی قبلی برای ورود کودکان ممکن است خانواده را غافلگیر کند و بحران جدی به وجود آورد. رشد و تربیت کودک نیازمند میزان قابل توجهی هزینه است و تأمین مالی این هزینه‌ها به یکی از چالش‌های جدی والدین بدل خواهد شد. بدون برنامه‌ریزی، پدران و مادران ناچار خواهند بود بر حجم فعالیت‌های خود بیفزایند و سخت تلاش کنند تا پول مورد نیاز را به‌دست آورند. این در حالی است که فرزند بیش از هر چیز به حضور و حمایت آن‌ها نیاز دارد. از این‌رو، باید از پیش برای این گام حیاتی زندگی خود آماده شوید. سعی کنید پیش از تصمیم به بچه‌دار شدن پس‌انداز منظم را در دستور کار قرار دهید و حسابی خاص را برای تأمین هزینه‌های کودک در نظر بگیرید. در کنار این اقدام، اهمیت بیمه را نیز مورد توجه قرار دهید و در اولین فرصت اقدام به تهیه بیمه مناسب نمایید. با این کار می‌توانید بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولد و رشد کودک را از طریق خدمات بیمه دریافت کنید و از فشار وارد بر خانواده بکاهید.

 

۳- گام سوم: برنامه‌ریزی برای کاهش ناگهانی درآمد

این دشواری به احتمال زیاد در یکی از مراحل زندگی به سراغ شما خواهد آمد. لذا باید از پیش برای شرایط کاهش درآمد آماده شوید. اهمیت این مسأله زمانی بیشتر می‌شود که خانواده از سطح دو نفر فراتر رفته و فرزندان قدم به جهان گذاشته باشند. در چنین وضعیتی، بیکاری، تعدیل سازمانی و کاهش درآمد ماهانه می‌تواند به بحرانی تمام عیار تبدیل شود. بهتر است برای پیشگیری از این‌گونه دشواری‌ها، حسابی خاص را در نظر گرفته و به صورت ماهانه مبالغی را برای موارد اضطراری در آن پس‌انداز کنید. سطح این پس‌انداز باید به حدی برسد که قادر باشید شش ماه تا یک‌سال به طور کامل بر آن تکیه کنید. اگر مهارت‌های سرمایه‌گذاری را بیاموزید، می‌توانید مبالغ پس‌انداز شده در این حساب‌ها را سرمایه‌گذاری کرده و امنیت بیشتری را برای آینده به‌دست آورید.

 

۴- گام چهارم: برنامه‌ریزی برای احتمال نگهداری از والدین

زوج‌های جوان پس از عبور از سالیان نخست رفته‌رفته به دوران میان‌سالی می‌رسند. این دوره در کنار شیرینی‌های خاص خود، چالش‌هایی را نیز به همراه خواهد آورد که از جمله مهم‌ترین آنها نگهداری از والدین پیر هر یک از همسران است. این اقدام در کنار دشواری‌های اجرایی و صرف زمان، به پول هم نیاز خواهد داشت. از این رو اگر از پیش برای این لحظه برنامه‌ریزی نکرده باشید، ممکن است دچار مسأله شوید و حتی دلخوری جدی با همسر خود ایجاد نمایید. پیش از هر چیز مطمئن شوید که پدران و مادران شما از بیمه مناسب برخوردار باشند. اگر این شرایط وجود ندارد، با امکانات امروز می‌توانید با پرداخت مبلغی محدود آن‌ها را نیز تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار داده و دست‌کم بخشی از هزینه‌های درمانی آن‌ها را تأمین کنید. به علاوه، وجود پس‌انداز کافی و پشتوانه مناسب نیز برای نگهداری از والدین کهن‌سال عاملی ضروری است.

 

۵- برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

جوانی و میان‌سالی نیز به مانند دیگر مراحل زندگی در نهایت به پایان می‌رسد و گرد پیری بر سر و روی تمام افراد خواهد نشست. تصور کنید زوج جوانی بدون توجه به این نکته به دام انرژی دوران جوانی افتاده و نسبت به اهمیت دوران پیری غفلت کنند. به طور طبیعی این مسأله بحران‌های بسیار حادی را در سنین بالا ایجاد خواهد کرد. در سنین بالاتر نیاز افراد به دریافت خدمات پزشکی بیشتر است. به علاوه حضور فرزندان و نسل‌های بعدی نیز هزینه‌های خاص خود را به همسران تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر، انرژی و توان‌کاری در این سنین کاهش خواهد یافت و از این رو، نیاز به استراحت و تجدید قوا به عاملی اساسی بدل می‌شود. با توجه به این نکات، بهتر است هرچه سریعتر برای دوران بازنشستگی خود را مهیا سازید. نخست مطمئن شوید که پوشش بیمه‌ای مناسبی دارید و کار دوران آینده را به بخت و اقبال نسپرده‌اید. به علاوه می‌توانید با پس‌انداز منظم و سرمایه‌گذاری مناسب، پشتوانه مالی خود را تقویت نموده و دوران بازنشستگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را سپری کنید.

 

 

 

ماهنامه معیشت،شماره۲۱،تیر۱۳۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی