تبلیغ شماره 1

هزینه‌های روزمره زندگی، به‌ویژه مواردی که به اداره امور خانه مربوط هستند، بخش قابل توجهی از هزینه‌های ماهانه را به خود اختصاص می‌دهند. این هزینه‌ها می‌توانند منابع مالی شما را به هدر داده و بودجه هفتگی یا ماهانه را تحت فشار قرار دهند. از این‌رو تلاش برای کنترل آنها به یکی از مهمترین الزامات برنامه‌ریزی مالی تبدیل شده است. خوشبختانه برای کاستن از این هزینه‌ها راه‌کارهای گوناگونی وجود دارد که از سوی متخصصان مالی ارائه شده است. به‌عنوان نمونه، هزینه‌های زیر از جمله مواردی هستند که می‌توانید بلافاصله پس از خواندن این مقاله، صرفه‌جویی در آنها را آغاز کنید

 

۱- تلفن همراه

نقش این وسیله پرکاربرد در جهان امروز غیرقابل چشم‌پوشی است. امروزه بسیاری از فرآیندهای کاری و ارتباطات اجتماعی در قالب ارتباطات موبایل صورت می‌پذیرد و این ابزار مفید نقش زیادی در کاستن از هزینه‌های زندگی دارد. اما در مقابل، استفاده بیهوده از تلفن همراه نیز معضلی است که موجب هدر رفتن منابع می‌شود. قبوض سرسام‌آور ماهیانه تلفن همراه، که با ظهور شبکه‌های اجتماعی تشدید شده‌اند، نتیجه استفاده نادرست از این ابداع بی‌نظیر است. بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که ارتباطات مؤثر اجتماعی در گرو رابطه رودررو است و از این‌رو تمام وقت خود را به گفتگو و رابطه از طریق موبایل اختصاص می‌دهیم. اگر از همین لحظه بخشی از کاربردهای بی‌فایده تلفن همراه خود را گنار گذارده و تمایل به استفاده دائمی از آن را کنترل کنید، نتایج شگفت‌آور این صرفه‌جویی را در انتهای همین ماه مشاهده خواهید کرد.

 

۲- قبوض انرژی

پس از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، قبض‌های ماهانه به مشکلی اساسی تبدیل شده است. این درحالی است که اغلب خانواده‌های ایرانی از مهارت لازم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی برخوردار نیستند. مسأله‌ای که باعث زیان قابل توجهی می‌شود. در فصول سرد، حفظ دمایی معتدل برای خانه می‌تواند به کنترل مصرف گاز کمک کند. سعی کنید منافذ و محل‌های اتلاف حرارت خانه را یافته و برای مسدود کردن انها چاره‌ای بیندیشید. لوازم گرمایشی خانه را بازبینی کنید و در صورت لزوم نسبت به تعمیر آنها اقدام نمایید.

 

۳- حمل و نقل

مسأله دیگری که خانواده‌های ایرانی را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل است. روزانه میلیون‌ها نفر در مسیرهای داخلی و میان‌شهری جابه‌جا می‌شوند تا به محل کار خود رسیده و یا از آن بازگردند. استفاده از خودروی شخصی برای این رفت‌وآمد می‌تواند در کنار هزینه سوخت به استهلاک خودرو بینجامد. برای پرهیز از این‌گونه هزینه‌ها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را توصیه می‌کنیم. البته سوار شدن به این وسایل در ساعات شلوغ روز کار چندان ساده‌ای نیست، اما شاید صرفه‌جویی هزینه‌ای آن سختی‌های مسیر را همواره کند!

 

۴- عضویت در باشگاه‌های ورزشی

هیچ‌کس در اهمیت ورزش برای حفظ سلامتی و آثار اقتصادی ناشی از آن تردید ندارد. اما این به معنای صرف هزینه برای ورزش کردن نیست. امروزه رفتن به باشگاه‌های ورزشی و هزینه کردن ماهانه به الگوی رقابت میان اقشار مختلف تبدیل شده است. این‌کار می‌تواند باعث نظم یافتن روند تحرک و نتایج مناسبی شود. اما بدون شک، رفتن به باشگاه تنها راه ورزش کردن نیست. بسیاری ورزش‌ها، از پیاده‌روی گرفته تا کوهنوردی، بدون هیچ‌گونه هزینه سنگین و با استفاده از امکانات رایگان و خدادادی طبیعت قابل انجام هستند. به‌علاوه با خرید چند وسیله ساده بدنسازی می‌توانید ورزش خود را در منزل دنبال کنید و از هزینه‌های اضافی بپرهیزید.

 

۵- میوه و سبزیجات

فرهنگ ایرانی به نوعی خرید زیاد را تشویق می‌کند. بسیاری از ما در زمان مراجعه به میوه‌فروشی یا سایر فروشگاه‌های مواد غذایی، برای خرید مقدار اندک دچار شرم و سرافگندگی می‌شویم. از این‌رو بدون توجه به نیاز واقعی خانواده دست به خرید می‌زنیم و منابع خود را به هدر می‌دهیم. برای جلوگیری از این مسأله، پیش از اقدام به خرید فهرست دقیقی از اقلام مورد نیاز را تهیه کنید و مقدار آن را نیز تعیین نمایید. آن‌گاه با مراجعه به مراکزی که کالای باکیفیت ارائه می‌کنند، به همان میزان مورد نیاز خرید کنید.

 

۶- غذا خوردن بیرون از خانه

زندگی امروز غذا خوردن بیرون از خانه را، دست‌کم در زمان‌هایی خاص، ناگزیر می‌سازد. اما نباید این‌کار به عادت ثابت شما بدل شود. از هر فرصتی برای صرف غذای سالم و ارزان خانگی استفاده کنید. برای صرف نهار در محیط کار می‌توانید باقیمانده غذای شب گذشته را میل کنید و از خوردن غذاهای بی‌کیفیت و گران خودداری کنید. مطمئن باشید که با انجام این‌کار، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سلامتی خود را نیز ارتقاء خواهید بخشید.

 

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۵، آذر ۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی