تبلیغ شماره 1

 ارزش‌های زندگی خود را بشناسید نخستین گام برای عملکرد هوشمندانه در خصوص پول آن است که ارزش‌های اصلی و مورد نظر خود را در خصوص زندگی شناسایی کنید و آنها را به دقت بررسی نمایید. این ارزش‌ها امور مادی و جسمانی، شرایط عاطفی، موقعیت اجتماعی و موارد دیگر را شامل می‌شود.

۱- ارزش‌های زندگی خود را بشناسید

نخستین گام برای عملکرد هوشمندانه در خصوص پول آن است که ارزش‌های اصلی و مورد نظر خود را در خصوص زندگی شناسایی کنید و آنها را به دقت بررسی نمایید. این ارزش‌ها امور مادی و جسمانی، شرایط عاطفی، موقعیت اجتماعی و موارد دیگر را شامل می‌شود. با آگاهی دقیق از ارزش‌های اصلی خود می‌توانید مسیر تعیین اهداف را به صورت بهتری مدیریت کنید و تاثیر این اهداف را بر تصمیمات خود درک نمایید.

به طور مثال، فکر کنید که چرا در زمان سفر به ولخرجی می‌پردازید، اما حاضر نیستید برای دوران بازنشستگی خود اندکی پس‌انداز کنید؟ چرا بیش از آموزش به ظاهر و لوازم فرزندتان اهمیت می‌دهید؟ این گونه پرسش‌ها پس از شناسایی ارزش‌های زندگی به سادگی پاسخ داده خواهد شد. بسیاری از ما از آنچه در پشت هزاران تصمیم مالی‌مان پنهان است کاملا بی‌اطلاع هستیم و اغلب نمی‌دانیم که به چه دلیل اقدامی خاص را انجام داده‌ایم. با آزمودن ارزش‌های زندگی و شناسایی اهداف مرتبط با هر یک از آنها، عرصه مالی و پولی شما به ناگاه شفاف و روشن خواهد شد و مدیریت امور تسهیل می‌گردد.

 

۲- سازمان‌دهی کنید

گام دوم پس از شناسایی ارزش‌ها و اهداف دستیابی به روش و سبک زندگی متناسب با آنها است. این امر نه تنها به سازماندهی اسناد مالی بلکه همچنین به زمان‌بندی دقیق نیازی دارد.

در طول ماه آینده، هر هفته زمانی را به تامل، صحبت کردن و آموزش درباره مدیریت مالی اختصاص دهید. برنامه‌ریزی مالی را به رویه‌ای روزمره برای خود بدل کنید. همانطور که به صورت روزانه زمانی را برای ورزش کردن یا خرید اختصاص می‌دهید، برای سلامت مالی خود نیز زمانی را در نظر بگیرید و به برنامه‌ریزی وفادار بمانید.

برای این کار، هر هفته ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای برنامه‌ریزی مالی صرف کنید. با همسر یا شرکای کاری خود درباره چند و چون این برنامه مشورت کنید و آن را به صورت مداوم بهبود بخشید. در کنار این موارد فرآیندها و اسناد مالی خود را نیز مورد توجه ویژه قرار دهید و سازمان‌دهی آنها را آغاز کنید.

مدیریت مالی بهینه به آگاهی کامل شما از موقعیت‌های مالی زندگی وابسته است. اگر اطلاعات کافی و مورد نیاز در دسترس شما نباشد، به احتمال زیاد در زمان تصمیم‌گیری خطا خواهید کرد. از این رو سازمان‌دهی فرآیندها و اسناد مالی اهمیت بسیار زیادی در موفقیت برنامه شما خواهد داشت.  برخی ازمهمترین اسناد مالی که باید برای آنها برنامه ویژه‌ای داشته باشید به شرح زیر هستند:

رسیدهای بانکی

اطلاعات حساب‌ها و کارت‌های بانکی

اطلاعات سرمایه‌گذاری

سیاست‌های بیمه‌ای

مالیات

به علاوه اسناد هویتی که به حوزه مالی شما مرتبط هستند نیز باید مورد توجه قرار گیرند. نمونه‌های زیر از مهمترین اسناد هویتی شما هستند:

مدارک مرتبط با تولد و مرگ

مدارک ازدواج و طلاق

مدارک بازنشستگی

وصیتنامه

 

۳- مسیر پول خود را ردیابی کنید

کنترل موقعیت‌های مالی و نحوه استفاده از پول را به طور کامل در دست بگیرید. برای این کار پیش از هر چیز باید مسیر پول خود را به دقت رصد کنید. عادات هزینه‌ای خود را شناسایی نمایید و میزان پول صرف شده در هر یک از آنها را تعیین نمایید. می‌توانید این کار را در دوره‌ای یک ماهه انجام دهید و تک‌تک هزینه‌های صورت گرفته را ردیابی کنید. در گام بعدی فهرستی از گروه‌های مختلف هزینه ای آماده نموده و نحوه خرج شدن پول را در آن درج کنید. باید اطمینان داشته باشید که همه چیز نوشته شده و هیچ پولی از قلم نیفتاده است.

پس از آگاهی یافتن از شیوه خرج شدن پول در طول هر ماه، احتمالا مشاهده خواهید کرد که میزانی از پول بیهوده خرج شده است. این گونه پول‌ها به طور معمول برای خرید کالاهای کوچک اما گران، ناهار روزانه در خارج از خانه و موارد مشابه آنها صرف می‌شود. دانستن این گونه هزینه‌های بی‌ثمر انگیزه کافی برای کنترل میزان این گونه هزینه‌ها را ایجاد خواهد کرد. حال می‌دانید که برای کاستن از هزینه‌ها باید در چه حوزه‌های بهتر عمل کنید و این گام مهمی برای صرفه‌جویی است.

 

۴- هوشمندانه‌تر خرید کنید

پرهیز ار ولخرجی یکی از ابزارهای اصلی حفاظت از منابع مالی در جهت تحقق رویاهای شما است. با آگاهی از مسیرهای هزینه‌ای شما در خصوص چگونگی خرج شدن پول خود نگرانی نخواهید داشت و مسیر آن را به دقت شناسایی خواهید کرد. گام بعدی تلاش برای هزینه کردن به صورت هوشمندانه است. به این معنا که تنها امور ضروری را مورد توجه قرار دهید و تلاش کنید اجناسی با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت را خریداری نمایید. به طور مثال می‌توانید

یک فهرست خرید برای خود آماده کنید و به آن وفادار بمانید

در زمان خرید تنها از پول نقد استفاده کنید

برای یافتن تخفیفات دوره‌ای و فروشگاه‌هایی با قمیت پایین تلاش کنید

کالاهایی را که بیشتر استفاده می‌کنید به صورت عمده خریداری کنید. البته در مورد این نکته به مطلبی که در همین شماره منتشر شده است مراجعه کنید. برخی کالاها برای خرید عمده مناسب نیستند.

 

۵- بدهی‌های خود را بازبینی کنید و از حجم آنها بکاهید

هر چه سریعتر میزان بدهی خود را معین کنید، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن آنها آسان‌تر خواهد شد. مجموعه بدهی‌های خود را در موارد مختلف فهرست کنید و آنها را بر اساس نرخ بهره منظم نمایید. اگر میزان بدهی‌های شما برایتان نگران‌کننده نیست، نشانه‌های زیر به شما کمک خواهند کرد تا میزان خطرناک بودن حجم بدهی خود را تعیین کنید:

اگر بیست درصد یا بیشتر از درآمد خود را صرف بازگرداندن بدهی‌ها می‌کنید

برای بازگرداندن بدهی‌ها مجبور به قرض گرفتن هستید

از میزان بدهی خود آگاهی ندارید

برای هر بازپرداخت تنها مقدار کمی را در نظر می گیرید

بازگرداندن بدهی‌ها را از یاد می‌برید

طلبکاران مرتب با شما تماس می‌گیرند

مجبور شده‌اید برای بازگرداندن مبالغ دریافتی کار دوم یا یا سوم داشته باشید

پس از بررسی نشانه‌های فوق و تعیین سطح بدهی‌ها، به سرعت برای بازگرداندن آنها برنامه‌ریزی کنید. این کار را با دقت کافی انجام دهید و اگر نیاز بود، از مشاوره متخصصان مالی استفاده نمایید.

 

۶- برای آینده پس‌انداز کنید

پس‌انداز کردن پول آسان نیست اما برای رفاه مادی و تضمین آینده شما بسیار حیاتی است. یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای پس‌انداز آن است که پیش از آغاز خرج کردن پول مقداری از آن را پس‌انداز کنید. ممکن است از بانک خود بخواهید که هر ماه مبالغی را به صورت خودکار از درآمد شما کسر کرده و برایتان پس‌انداز کند. با این کار اجازه نخواهید داد که انگیزه‌ها و امیال آنی اراده شما را برای پس‌انداز تحت تاثیر قرار دهند.

پول پس‌انداز شده را باید به سه بخش متفاوت تقسیم کنید، مقداری از آن را برای صندوقی اضطراری، مقداری را برای سفارشات کوتاه مدت و الباقی را برای اهداف بلند مدت در نظر بگیرید. پول پس‌انداز شده برای موارد اضطراری یا سفارشات کوتاه مدت باید به سرعت و سهولت قابل دسترسی باشد  و در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید. اما در خصوص اهداف بلند مدت می‌توانید منابع مالی پس‌انداز شده را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذری کنید. در مورد آنها عجله به خرج ندهید و با ریسک پایین عمل نمایید.

 

۷- برای خود اهداف مالی تعیین کنید

شاید بخواهید به یک سفر خوب خارجی بروید و یا برای ادامه تحصیل بار دیگر به دانشگاه باز گردید. اهداف شما هر چه باشند، نوشتن آنها و دقت در جزئیات برای تحقق یافتن آنها موثر خواهد بود. در حالی که اهداف خود را مکتوب می‌کنید، آنها را به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کنید.

اهداف کوتاه مدت ممکن است شامل خرید یک رایانه جدید یا بازگرداندن بدهی‌ها باشد.

اهداف میان مدت مواردی مانند خرید یک خودروی جدید یا ادامه تحصیل را در بر بگیرد.

در اهداف بلند مدت می‌توانید خرید یک خانه یا برنامه بازنشستگی‌تان را ذکر کنید.

سعی کنید اهداف خود را با دقت کافی معین کنید، به صورتی که قابل اندازه‌گیری و در دسترس و متناسب باشند. باید بتوانید مسیر حرکت به سوی اهداف‌تان، آنها را به دقت ردیابی کنید و اقدامات انجام‌شده را در نسبت با آنها بسنجید. اولویت‌بندی اهداف را نیز از یاد نبرید. آنها را به ترتیب از بیشترین اهمیت تا کمترین مرتب کرده و آنگاه گام‌های عملی برای تحقق اهداف را آغاز نمایید.

 

۸- برای هزینـه‌ها برنامه‌ریـــزی کنید

نوشتن اهداف به شما کمک خواهد کرد تا آنها را به صورت دقیق و عملی مشاهده کنید. با این حال ممکن است هزینه‌های روزانه رفته‌رفته شما را از مسیر دستیابی به اهداف دور کند. یکی از بهترین راه‌های کنترل هزینه‌ها طراحی برنامه‌ای برای خرج کردن پول است. با این کار اطمینان پیدا خواهید کرد که عادات هزینه‌ای و رفتارهای پولی در جهت دستیابی به اهداف تنظیم شده‌اند. به علاوه برنامه هزینه به شما کمک می‌کند تا کنترل آینده مالی را در دست بگیرید و آن را در مسیر مورد نظر هدایت کنید. این فرآیند از چهار گام اصلی تشکیل شده است:

 

 

گام اول: شناسایی میزان درآمدها

گام دوم: فهرست نمودن هزینه‌ها

گام سوم: مقایسه درآمدها و هزینه‌ها

گام چهارم: تعیین اولویت‌ها و تغییر عادات

 

۹- سرمایه‌گذاری کنید

پس از شناسایی اهداف و تدوین برنامه‌ای برای خرج کردن پول، گام بعدی آن است که بخشی از مبالغ پس‌اندازشده را سرمایه‌گذاری کنید. این کار باعث افزایش ثروت شما می‌شود و دستیابی به اهداف بلند مدت را ممکن می‌سازد. این سرمایه برای تربیت و تضمین آینده فرزندان شما، شرایط مطلوب زندگی در دوران بازنشستگی و دیگر اهداف بزرگ بسیار حیاتی است. امروزه در ایران ابزارهای متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که می‌تواند با استفاده از آنها ریسک سرمایه خود را مدیریت کرده و در بلند مدت به سود بسیار مناسبی دست یابید. موارد زیر از جمله مهمترین ابزارهای بازار سرمایه هستند:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری: این صندوق‌ها عموما سبدی از دارایی‌های گوناگون را تشکیل می‌دهند و با استفاده از متخصصان مجرب ریسک آنها را مدیریت می‌کنند. از این رو صندوق‌های سرمایه‌گذاری، که امروزه در بورس تهران قابل خرید و فروش هستند، در زمره موارد کم خطر در بازار سرمایه به شمار می‌روند.

اوراق قرضه دولتی یا بانکی: این اسناد که در دوره‌هایی خاص و با تصویب بانک مرکزی منتشر می‌شوند نیز از جمله موارد کم‌ریسک به شمار می‌روند. اوراق با سود علی‌الحساب مشخصی منشر می‌شوند و بی‌نام هستند. از این رو قابلیت نقدشوندگی بسیار مناسبی دارند. به علاوه حمایت دولت از آنها باعث می‌شود تا ریسک سرمایه بسیار کاهش یابد.

سهام: اوراق سهام شما را به صورت مستقیم مالک بخش کوچکی از یک شرکت خصوصی می‌کنند. بازار سهام از جمله بازارهای بسیار سودده و البته پرریسک به شمار می‌رود. اگر قصد دارید سرمایه خود را به این بخش وارد کنید، حتما توجه داشته باشید که این بازار نیاز به تسلط و تخصص بسیار بالایی دارد. از این رو باید از متخصصان استفاده نموده و مانع زیان احتمالی خود شوید. به علاوه حتما میزان مشخصی از سرمایه خود را وارد بورس کنید و الباقی را در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید تا از ریسک شما کاسته شود.

 

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۳، مهر ۹۴

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
روح اله برزگری بافقی |   1397/11/03 16:00:14   |
0     0
سلام از لحظه ای که در بورس سرمایه گذاری کردم همچنان شاخص داره میاد پایین
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی