تبلیغ شماره 1

همه ما از اینکه خرید کنیم خوشحال می‌شویم اما اگر این خرید برای ما به صرفه‌تر باشد خوشحالی ما مضاعف‌تر خواهد بود. منظور  از خرید اقتصادی و برنامه ریزی شده  لزوما خرید مواد‌غذایی و لباس نیست. گاهی اوقات خرید وسایل دیگری مانند مبلمان، لباس، لوازم آرایشی و... هم به انحراف کشیده می‌شود. خرید نادرست و عدم توجه به مدیریت پول موجب کاهش منابع پولی وبه وجود آمدن مشکلات مالی در زندگی می شوند

 

دو سالی بود که با هم در یک بخش از سازمان کار میکردیم. حقوق هایمان تقریبا با هم برابر بود؛ اما خیلی باهم فرق داشتیم. لباس هایش از بهترین برند های موجود بود و خانه ای بزرگ در جای خوب شهر اجاره کرده بود.

 دو فرزند داشت و اهل تفریح و گردش بود. به نظرم با حقوق خودش و خانمش میتوانستند خانه دار شده باشند؛ با این وجود همکارم همیشه کم می آورد. البته ماشین خیلی خوبی نداشت و مدام خراب می شد و عادت کرده بود اواسط ماه مدام از دیگران قرض میگرفت. شخص خودم که دیگر حاضر نبودم جواب تلفن هایش را بدهم چون میدانستم می خواهد پول قرض بگیرد.


به نظرم هزینه های زندگی او خیلی زیاد بود و با وجود این که درآمد نسبتا خوبی داشتند، اما خرج کردن و مصرف کردن این پول را نمی دانستند و با عادت های اشتباه خرج کردن و نداشتن مدیریت پول زندگی پر استرسی را داشتند.

 

شما چطور خرج می کنید؟ آیا شما هم مدام با کمبود پول مواجه می شوید؟ خانه دار نشده اید؟ فرزندان تان روز به روز بزرگ تر می شوند و هزینه های بیشتری دارند؟  فکر می کنید باید درآمد بیشتری داشته باشید و پول زیاد عامل رفاه و آسایش شما است؟
خیر

 

شاید این مطلب را با بی میلی مطالعه کنید!
نمی خواهیم بگوییم خسیس باشید یا پول خرج نکنید...
قرار نیست با کمتر خرج کردن، سیه روز و بدبخت شوید؛ بلکه در این مسیر حتما جاذبه ها و لذت هایی نیز وجود دارد.


البته در راه مدیریت خرج پول حتما کارهایی نیز باید انجام دهید،  اما بزرگ ترین تغییر ابتدا می بایست در فکر و ذهن اتفاق افتد.
طرز تفکر و نگرش خود را نسبت به خرج کردن و مصرف پول عوض کنید تا آن را بهتر بتوانید مدیریت کنید.


بله مدیریت پول
البته شاید تصور ترک کردن بعضی از عادات مالی آزار دهنده باشد؛ اما اگر سعی کنید و بخواهید که طرز تفکر خور را عوض کنید حتما موفق خواهید بود.
اگر دقت کرده باشید بعضی از افراد بدون هیچ گونه وابستگی پولی شاد و راضی هستند و رضایت مندی آن ها به مقدار پولی که دارند مربوط نمی شود و آنچه که اسباب شادی آن ها را فراهم کرده هست در در ذهن و نگرش آن ها نسبت به زندگی هست و نه در کیف پول یا حسابهای بانکی شان.

صرفه جویی کردن و مدیریت هزینه های خانواده، به هیچ عنوان به معنای گذراندن یک زندگی بدون تفریح و سرگرمی نیست، اما متاسفانه بعضی از افراد این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه می گیرند. برخی از افراد از توان مدیریت بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پس‌اندازه کردن برای تامین خواسته ها و آرزوهای خود هستند اما برای گروهی دیگر، سعی در تامین  نیازهای اولیه مانند هزینه خوراک و پوشاک ماهانه یکی از تلاش‌های بزرگ زندگی محسوب می‌شود و این افراد نمی‌توانند به راحتی هزینه‌ای را پس‌انداز کنند.


برای اینکه بتوانید خرج کردن پول تان را مدیریت کنید آموزه هایی را به شرح زیر برایتان ارائه می کنیم:

 

1- بودجه بندی

یکی از تعاریف واژه بودجه عبارت است از برنامه‌ای برای هماهنگی منابع درآمد و مخارج. به‌عبارت‌دیگر، بودجه بندی یک برنامه نوشته‌شده است که به ما کمک می‌کند بدانیم پولی را که ماهیانه به دست می‌آوریم، برای چه مواردی باید خرج کنیم و همچنین برای هر مورد به چه میزان باید خرج کنیم. اجزاء لاینفک بودجه بندی عبارت‌اند از درآمدها و هزینه‌ها. به‌عنوان‌مثال خانواده‌ای که در ماه در مجموع ۳٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان کسب درآمد کرده‌اند، برای امر بودجه بندی، در ابتدای هرماه مشخص می‌کند که از این مبلغ، چه میزان صرف هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، قبوض و دیگر هزینه‌ها شود و چه مقدار از آن باید ذخیره گردد. 

در بودجه بندی جز کدام دسته هستید؟

 

2- سرگرمی و تفریح

شاید این مورد به نظرتان متناقض باشد و بپرسید مگر این کار خرج غیر ضروری نیست؟ در واقع برای اینکه راحت‌تر اهداف اقتصادی‌تان را دنبال کنید، لازم است گاهی به خودتان جایزه بدهید. اگر بیش از حد خساست به خرج بدهید، زمانی می‌رسد که در برابر خواسته‌های سرکوب‌شده‌تان تسلیم می‌شوید، برنامه‌ریزی‌تان را زیر پا می‌گذارید و بسیار بیشتر از آنچه لازم است ولخرجی می‌کنیددر بودجه‌بندی‌تان کمی پول برای تفریح کنار بگذارید. تفریح را به‌عنوان جایزه در نظر بگیرید تا بتوانید روحیه‌تان را حفظ و از ولخرجی‌های حساب‌نشده‌ پیشگیری کنید. اگر معمولا برای تفریح زیاد هزینه می‌کنید، روش‌های ارزان‌تر پیدا کنید. مثلا به جای مراجعه به سالن‌های زیبایی برای خودتان ماسک صورت بگذارید و به جای سینما رفتن در منزل فیلم ببینید.
شما بیشتر به کار می‌پردازید یا تفریح؟  

 

3-پول نقد یا کارت اعتباری

کارت کشیدن و نسیه گرفتن کنترل مخارج را از دست‌ تان خارج می‌ کند.

کارت‌های اعتباری به دو دلیل مخارج را بالا می‌برند: این امکان را فراهم می‌کنند که بیشتر از بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید خرج کنید و چون ظاهرا پولی رد و بدل نمی‌شود به اشتباه تصور می‌کنید پول زیادی خرج نکرده‌اید. کارت کشیدن یا نسیه گرفتن کنترل مخارج را از دست‌تان خارج می‌کند. بیشتر از چیزی که نیاز دارید پول نقد همراه نبرید، اگر پول اضافه نداشته باشید نمی‌توانید ولخرجی کنید. به جای اینکه هر وقت پول‌تان تمام شد کیف‌پول‌تان را پر کنید، هفته‌ای یک بار بودجه‌ی هفتگی‌تان را از حساب برداشت کنید.

آیا پول نقد قادر به ادامه حیات خواهد بود؟ 

 

4- آیا واقعا نیاز دارید؟

ثروت در داشتن دارایی های زیاد نیست، بلکه در داشتن خواسته های کم است. (اپیکتتوس فیلسوف رومی)

بسیاری را می توان دید که نیازهای خود را برطرف نکرده و به دنبال خواسته های خود رفته اند، فارغ از اینکه سطح زندگی شان به چه صورت است. مطمئنا آینده مالی خوبی برای آنها نمی توان متصور شد. مثلا کسی که توانایی خریدن خانه در منطقه ی ارزان تری از شهر را دارد و لی به دلیل داشتن تفکر ناسالم، چشم و هم چشمی و نیاز به تایید دیگران،  نه تنها خانه را در بخشی از شهر که در توان اوست نمی خرد ( حتی می تواند آن را خریده و اجاره دهد) بلکه به منطقه ای گران تر رفته و خانه ای اجاره کرده و حالا چون نتوانسته خانه ی رویایی خود را بخرد، اتومبیلی فراتر از سطح حقوق و درآمد خود سوار می شود.

تشخیص خواسته ها بسیار مهم است به خواسته ها هم باید برسیم، اما باید اختیار آن در دست ما باشد. دستگاه سوپر میلیاردی تبلیغات پیوسته به دنبال اختراع نیاز برای من است. ناگهان همه نیاز به تبلت، آیفون، ارتقای لپ تاپ، ماشین لباسشویی ۶ موتوره، کمربند لاغری و … و   پیدا کرده اند .  مخالف خریدن این چیزها نیستیم، اما باید هوشیارانه عمل کنیم.

  خرید موفق با داشتن ذهن پویا

 

5- عادتهای خرید خود را تغییر دهید.

خرید‌کردن از سال‌های گذشته جزو تفریح‌های بشر به شمار می‌رفته است. برخی افراد یک بعدازظهر خسته‌کننده و کسالت‌آور را با یک خرید تفریحی مهیج می‌کنند اما دقت داشته باشید، این تفریح و سرگرمی گاهی اوقات مشکل‌ساز و تبدیل به عادتی نادرست ‌شده و در نتیجه باعث تلف شدن منابع مالی می‌شود. خرید در زمان گرسنگی، خرید به خاطر تخفیف کالا خرید بدون لیست خرید، خرید کالاهای گران قیمت به طور ناگهانی و ... از عادات نادرست خرید کردن می باشند.

چگونه درست خرید کنیم؛ نکاتی در رابطه با خرید اقتصادی

 

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی